Hvis vi ser nærmere på superdyktige selgere, ser vi at salg er noe de driver med hele tiden og ikke bare mellom 08-16. Salg ikke er jobben deres, men det er en livsstil. Salg handler om så mye mer enn bare hva du gjør i det øyeblikket du har kundekontakt. Salg er ikke bare oppgaver som skal utføres, men det handler i veldig stor grad om hvem du er som person. For at det skal bli enklere å selge, må du lære å selge deg selv først. Du må bli den tillitsfulle, positive personen alle kunder ønsker å kjøpe av!
Det er spesielt 8 egenskaper som er viktig for å skape en solid personlig karakter, som kan ta deg til neste nivå som selger:
#1 – Rett mental innstilling
Det hele starter med din innstilling. For å kunne oppnå gode resultater er det viktig å ha en positiv innfallsvinkel til både kunden, oppgaver, kolleger, produktene/tjenesten også videre. Du må være i stand til å se løsninger fremfor hindringer. Du må være i stand til å takle avslag uten å ta det som et personlig nederlag. Du må ha evnen til å nullstille deg når ting ikke går etter planen. Man får som regel mer av det man fokuserer på, og da er man best tjent med å fokusere på det positive.
#2 – Selvdisiplin
Uten selvdisiplin og din evne til å gjøre det du har lovet deg selv, er sjansen stor for at du ikke kommer til å holde løftene du gir til andre. De potensielle kundene dine vil fort merke om du er en «doer» eller ikke. En disiplinert selger vil sjelden utsette viktige oppgaver og er raskt på ballen når kunden ber om noe. Det finnes ikke noe mer irriterende for en kunde å måtte følge opp en selger. Det bør alltid være selger som er i forkant og følger opp kunden før kunden har bedt om det. En disiplinert selger vil også sørge for å gjøre ulike helsebringende tiltak som fører til at energinivået er på topp gjennom hele dagen.
#3 – Konkurranseevne
En selger som er konkurransedrevet vil også presse seg selv hardere. De som har konkurranseinstinkt vil ha en indre driv til å hele tiden bli bedre, og selvsagt helst bedre enn konkurrentene. Noen er født med mer konkurranseinstinkt enn andre, men det er mulig å trene seg opp til å bli mer konkurransedrevet – om ikke annet lære seg å konkurrere mot seg selv. Det viktigste er tross alt å hele tiden bli litt bedre enn du var i går.
#4 – Pålitelighet
Skal du vinne tillit hos kunden må du vise at du har god moral og at du er til å stole på. Tillit bygges ved at ord og handling stemmer overens, og ved at du holder det du lover. Tillit skapes over tid, og du kan ikke jukse deg til et godt rykte. Du må gjennom gjentatte handlinger vise at du har høy integritet. Når du har vunnet tilliten til kunden, må du fortsette å gjøre de rette tingene for å holde på lojaliteten til kunden.
#5 – Kommunikasjon
Det å være en god kommunikator er svært viktig i salg. Dette er en egenskap som krever mye øvelse og bevissthet hos en selger. Måten du kommuniserer på vil være helt avgjørende for hvorvidt kunden ønsker å kjøpe av nettopp deg. For å blir god på dette er det viktig å lære mer om kundepsykologi, kroppsspråk og stemmebruk. Hva vi sier er ikke det som betyr mest, men det er hvordan vi sier det som virkelig blir lagt merke til.
#6 – Proaktivitet
Dersom du ønsker å øke salget ditt, kan du ikke sitte med henda i fanget og vente på at kundene skal ta kontakt eller renne inn døra. Du må være fremoverlent og påskrudd. Du må hele tiden lete etter muligheter som kan føre flere kunder til deg. Du må plukke opp telefonrøret og ringe mer. Du må rett og slett øke aktivitetesnivået og gjøre prospecting til en vane som setter seg i ryggraden.
#7 – Empati og omsorg
Salg handler om å hjelpe. Du skal hjelpe kunden å løse et problem eller dekke et behov. For å være i stand til å forstå hva kunden trenger er det viktig å utvikle empati og evnen til å vise omsorg. Det er ikke alltid at kunden helt vet selv hva han/hun trenger og det er da du skal være i stand til å presentere en løsning, som vil være til det beste for kunden.
#8 – Utholdenhet
Det å utvikle alle superegenskapene en toppselger trenger, krever både disiplin og tålmodighet. Det er heller ikke uvanlig at selgere møter mye motstand og avslag i hverdagen. Jo flere kunder du er i kontakt med hver dag, desto flere avslag vil du potensielt måtte takle. Det å hele tiden bevege seg videre med stor entusiasme, til tross for motgang, krever en god porsjon optimisme og utholdenhet.
Foto: Shutterstock
[Reklame]
Bli med på gratis nettkurs: «5 viktige steg for å bli en superselger», og få mange gode gratisråd samt et unikt tilbud på komplett kurspakke fra Salgstinget.
I dette nettbaserte salgskurset ønsker jeg å inspirere deg til å hente ut superselgeren i deg. Det er gratis og helt uforpliktende å delta. Alt du trenger å gjøre er å melde deg på – og selvsagt møte opp! Trykk på lenken og finn tidspunkt som passer for deg.
Artikkelen belyser en viktig og ofte oversett dimensjon ved salgsyrket: det handler ikke bare om å utføre en jobb, men om å gjøre salg til en integrert del av ens livsstil. For mange som jobber med salg, er det ikke bare arbeidsdagen som preges av salgsrelaterte aktiviteter, men også deres personlige liv og tankesett. Denne helhetlige tilnærmingen kan bidra til større suksess og bedre resultater, ettersom salgsmedarbeidere utvikler en dypere forståelse for sine kunder og markedet de opererer i.