Det å mestre salg er viktig i mange sammenhenger og man trenger ikke nødvendigvis være selger av yrke for å ha nytte av noen gode salgstips. Vi er alle selgere på ulike områder i livet, og i mange tilfeller nokså ubevisst. Det å bli mer bevisst hvordan en opptrer som selger er et viktig skritt for å utvikle nye salgsferdigheter. For ferske selgere, kan det være overveldende mye å ta tak i, men husk at øvelse gjør mester. Én liten justering hver dag, kan utgjøre store endringer over tid. Jens Hartvik fra Salgstinget har trent tusenvis av selgere de siste 25 årene, og det er noen egenskaper og rutiner som går igjen hos de beste selgerne.
Her er 10 bud fra en superselger:
1 – Gi et godt første inntrykk
Du har bare en sjanse til å gi et godt førsteinntrykk. En kunde kan i løpet av fem sekunder gjøre seg opp en positiv eller negativ mening om deg. Sørg for å være velstelt og pen i klærne. Vær sikker og tydelig når du presenterer deg. Gi et fast håndtrykk. Smil. Lagre navnet til kunden i hukommelsen.
2 – Skap tillit
Har du passert første test er det nå viktig å skape tillit. Hold avtaler og møt presis. Skulle det oppstå uregelmessigheter så informer kunden fortløpende. Vær ærlig og ikke lov mer enn du kan holde. Skriv ned alt du har forpliktet deg til, og sørg for å utføre oppgavene korrekt og effektiv uten at kunden behøver å purre deg. Vær nøye med detaljene.
3 – Ha fokus på positiv holdning og mental innstilling
Hvordan du får kundene til å føle seg er ekstremt viktig. Vær blid, positiv, hjelpsom og imøtekommende – ellers kan du bare glemme det. Gi ekstra service og vær fleksibel. Få kunden til å føle seg viktig.
4 – Hold deg oppdatert på fagkunnskap
Skal du bli en superselger må du har god kjennskap til produktene/tjenestene du selger. Hold deg oppdatert kontinuerlig. Du må også ha god kunnskap om bransjen og markedet. Du skal kunne argumentere for hvorfor de skal velge ditt produkt/tjeneste fremfor andre. Du må også ha tro på det du selger, for å kunne fremstå som overbevisende.
5 – Sett integritet som første prioritet
Det er viktig at ord stemmer overens med handling, hvis ikke faller det du sier igjennom og du kan raskt miste troverdighet. Kanskje du får salget, på falsk grunnlag, men kunden kommer neppe tilbake. Føler kunden seg lurt vil han/hun i tillegg snakke nedsettende om deg og din bedrift, og du vil miste mange potensielle kunder på bakgrunn av dette. For hver negative omtale trenger du minst 10 positive omtaler for å rette opp omdømmet.
6 – Fjern tidstyver og jobb mer effektiv
Jobb når du er på jobben! Studier viser at vi kaster bort så mye som 30% av vår arbeidstid. Hver time du kaster bort daglig utgjør 20 timer i måneden og 6 uker i løpet av et år – og fortsatt så klager vi over tidsnød! Tenk på hva dette koster deg i tapt salg. Sett i gang en brainstorming på tidstyvene dine, og skriv ned tiltak for å unngå/begrense dem. Utfør deretter tiltakene daglig, over en bestemt periode. Før du aner det, har du økt effektiviteten din betraktelig. For å bli en superselger må du nemlig jobbe hardt – og smart.
7 – Hold kontakt
Hold kontakt med kunden, både før, underveis og etter handelen er gjennomført. Spør om kunden er fornøyd. Send kunden informasjon om siste nytt. Sørg for at du er i bevisstheten til kunden, slik at kunden kommer tilbake til deg ved neste anledning. Fornøyde kunder vil i tillegg snakke pent om deg, og du vil på denne måten få nye kunder.
8 – Be alltid om «leads»
Be alltid om «leads» (navn på potensielle kunder), fra alle fornøyde kunder du har. 8 av 10 kunder vil gi deg navnet på potensielle kunder, dersom de bare blir spurt! Enkelt å gjøre, men også lett å glemme. Vær kreativ på hvordan du kan gi deg selv påminnelser for å huske dette hver dag. Når denne vanen sitter som en fast del av dialogen vil faktisk kundene kunne bli dine superselgere. Det er mye lettere å få innpass hos et «lead», enn hva det er når du tar en «kald» telefon.
9 – Vær proaktiv
Alt for mange selgere nedprioriterer å kontakte nye potensielle kunder. Tidsklemma er ingen unnskyldning, spesielt ikke når du har ryddet unna dine tidstyver i punkt 6. Det er selvsagt viktig å gi de kundene du allerede har den beste servicen du kan, men du bør allikevel alltid sette av litt tid til å bygge din portefølje større. Bestem deg for et antall nye kunder du skal kontakte hver dag/uke, eller et bestemt tidsrom på dagen/uken du skal jobbe proaktivt for å finne nye potensielle kunder.
10 – Utvid komfortsonen din
Du vil ikke kunne vokse og utvikle deg som selger, hvis du ikke daglig presser deg selv ut av komfortsonen. Du vil bli overrasket hvor lite «farlig» det egentlig er. Det å mestre noe nytt gir økt selvtillit, som igjen kan føre til økt salg!
Lykke til med salget!
fotokreditt: Shutterstock.com
[Reklame]
Bli med på gratis nettkurs: «5 viktige steg for å bli en superselger», og få mange gode gratisråd samt et unikt tilbud på komplett kurspakke fra Salgstinget.
I dette nettbaserte salgskurset ønsker jeg å inspirere deg til å hente ut superselgeren i deg. Det er gratis og helt uforpliktende å delta. Alt du trenger å gjøre er å melde deg på – og selvsagt møte opp! Trykk på lenken og finn tidspunkt som passer for deg.
Legg igjen en kommentar