Er du bevisst på hvordan du disponerer tiden din? Tid er som kjent en begrenset ressurs, og hvis du ønsker å oppnå spesifikke resultater i jobben eller livet generelt, gjelder det å utnytte den tiden du har til rådighet på en best mulig måte. I dette bloginnlegget skal vi se nærmere på hvordan riktig tidsbruk i arbeidstiden kan lede til salgssuksess. Det er mange ting du må mestre for å lykkes som selger, og det krever et vidt spekter av ulike egenskaper, rutiner og kontroll for å takle rollen. I salgshverdagen er det mange hendelser som kan dukke opp, både i og utenfor selgerens kontroll. Det er i grunn bortkastet tid og energi å bekymre seg over ting du ikke kan kontrollere. Det vil være langt mer lønnsomt å fokusere på variabler som faktisk kan kontrolleres, dersom du ønsker å lykkes med salget.

Tiden du bruker på ulike salgrelaterte oppgaver, vil være avgjørende for din suksess. Vi gir deg en liste over 5 viktige aktiviteter du som selger bør prioritere å bruke mesteparten av arbeidstiden til.

1 – Tiden du bruker på prospecting

Selgere har ofte større fleksibilitet og frihet i jobben enn mange andre yrkesgrupper. Det er selvfølgelig behagelig å ha stor frihet, men på den andre siden vil det også kreve mye selvdisiplin for å lykkes. Uten en god porsjon selvdisiplin er sjansen stor for at mye tid går bort i uproduktivt arbeid. For å få mest mulig ut av arbeidsdagen er det viktig at du som selger planlegger dagene. En viktig oppgave å bruke tid på, er prospecting. Dette viktige arbeidet bør du sette av tid til i kalenderen, slik at du sikrer at det blir gjort. Hvis du ikke bruker tid på dette, vil neppe noen legge merke til det der og da (noe som gjøre det lett å utsette), men det vil bli synlig på resultatene dine over tid. Som selger er det viktig at du hele tiden skape nye muligheter, slik at du har nok kunder i «pipen» til enhver tid.

2 – Tiden du bruker på å selge

Det å tilbringe åtte timer på jobb, betyr ikke nødvendigvis at en jobber i åtte timer. Dessverre er det svært mange selgere som sløser bort alt for mye tid på ting som ikke handler om salg. En selger bør bruke mesteparten av arbeidsdagen til salgsfremmende aktiviteter, fremfor stadig å sjekke mailboksen, hente kaffe, skravle med kolleger, sjekke sosiale medier og andre tidstyver som ikke leder til salg. Det å øke antall timer du som selger jobber effektivt med å selge, vil kunne heve salgsresultatene dine betydelig. Det er selvsagt en del administrative oppgaver en selger har ansvaret for, som å oppdatere CRM, skrive rapporter, delta på salgsmøter og liknende, men det gjelder å utføre de administrative oppgavene så effektivt som mulig, slik at det blir mer tid til overs for salgsaktiviteter.

3 – Tiden du bruker til forberedelser

Når du først har brukt tid på prospecting – og du har booket møte med en kunde, så er det ingen grunn til å slurve med forberedelsene i forkant av møtet. Du kaster bort både din og kundens verdifulle tid dersom du møter uforberedt. Det er nå det virkelig gjelder, for hvis møte ikke går bra, er all den tiden du har brukt i forkant bortkastet. Før du møter kunden, må du gjøre en del research. Du bør vite mest mulig om kunden, hva deres kjernevirksomhet er, hvordan de tjener penger og liknende. Du bør lese deg opp på bransjen og hvordan markedet er, og hvilken markedsposisjon din kunde har. Du bør også finne ut hvem som er konkurrentene til kunden. Desto mer du finner ut om kunden, jo bedre vil du forstå hvilke utfordringer og problemer kunden har. Det er igjen viktig for at du skal kunne komme med løsninger på hvordan du kan hjelpe kunden til å oppnå ønskede resultater.

4 – Hvordan du leder kundemøter og styrer tiden

Hvis et kundemøte skal bli vellykket, er det viktig at fremdriften i møtet er effektiv og god. Som selger bør du ta styringen og lede møte på en smidig måte. Du må stille de rette spørsmålene, lytte, speile kunden og lære å lese mellom linjene. Hva forteller kunden deg egentlig? Hvordan du bygger opp selve salgssamtalen og styrer mot closing, er avgjørende for hvor mange salg du faktisk closer. Sist men ikke minst er det viktig at du holder deg til tiden. Hvis kunden har sagt du får en halvtime, så skal du ikke bruke mer enn det. Når du mestrer denne kunsten, vil du oppleve at closing-raten øker betydelig. Når du først er så heldig å få et møte, bør du tenke som en toppidrettsutøver som skal i OL-finale. Du får bare én sjanse og du må være best når det gjelder!

5 – Tiden du bruker på å utdanne deg selv

En dyktig selger slutter aldri å utvikle seg. De som gang på gang leverer gode resultater, er de som legger ned tid i selvutvikling. Du må heve din egen standard, presse deg oftere ut av komfortsonen og alltid gjøre mer enn forventet. For å mestre salget, må du rett og slett mestre deg selv.

Les også Hvordan få en ekstra time i døgnet, ved å luke bort dine verste tidstyver.

Foto: Shutterstock.com

 

[Reklame for egne tjenester]

NETTBASERT SALGSKURS – 5 VIKTIGE STEG FOR Å BLI EN SUPERSELGER!

Bli med på gratis nettkurs: «5 viktige steg for å bli en superselger», og få mange gode gratisråd samt et unikt tilbud på komplett kurspakke fra Salgstinget.

I dette nettbaserte salgskurset ønsker jeg å inspirere deg til å hente ut superselgeren i deg. Det er gratis og helt uforpliktende å delta. Alt du trenger å gjøre er å melde deg på – og selvsagt møte opp! Trykk på lenken og finn tidspunkt som passer for deg.

MELD DEG PÅ!