For å oppnå positive resultater er det ikke alltid lønnsomt å jobbe mer, men heller fokusere på å jobbe smartere! Det er beviselig en forskjell på å være travel kontra produktiv. Mange bruker alt for mye tid og krefter på unødvendig oppgaver og tiltak som ikke virker.

Det er ikke noe galt i å streve etter å bli bedre i jobben, trene for å bli i bedre fysisk form, eller jobbe for å oppnå drømmer og mål generelt. Men – det å prøve for hardt hele tiden, spesielt hvis du prøver hardt på alle arenaer samtidig, kan føre til utbrenthet og det er ikke særlig lønnsomt i lengden. Det er greit å jobbe mye i en kortere periode for å overholde en viktig tidsfrist eller liknende, men over tid er det viktig å skape en god balanse i livet.

En historie fra virkeligheten:

En ung forretningsmann jobbet 80 timer i uka i flere år, for å få sitt nyetablerte firmaet opp å stå. Etter noen få år hadde han flere ansatte, og bedriften gikk veldig bra. Selv om bedriftseieren hadde muligheten til å trappe ned på jobbingen, fortsatte han like fullt å jobbe 80 timer i uka. Over en tiårs periode hadde han forsømt venner, familie og sin egen helse. De lange arbeidsdagene begynte å tære på. Altfor ensidig fokus over langt tid hadde ført til at han begynte å bli utbrent. Forretningsmannen fortsatte å dra på jobben tidlig om morgenen, lukket døren til kontoret og ble sittende og stirre ut i lufta eller ligge med hodet på pulten ute av stand til å foreta seg noe. Han tilbrakte mange timer på jobb hver dag, men utrettet svært lite. Han ble først klar over hvor ille det var da han skulle ut å spise lunsj med en kollega. Servitøren spurte om han ville ha kokte eller stekte poteter og det synes som om det var en umulig avgjørelse å ta. Hjernen hadde rett og slett kortsluttet.

Entreprenøren måtte ta seg en lang sykemelding og da han omsider kom seg på beina, jobbet han kun normale uker og fikk utrettet minst like mye som før, på halve tiden.

Her er 5 tegn på at du kanskje prøver for hardt

1. Du sier JA til alt

Når ingen andre vil ta på seg en kjedelig oppgave eller et verv er du ofte den første til å rekke opp hånda, selv om du egentlig ikke har kapasitet. Det å si ja tar ingen tid, men husk hva du forplikter deg til i etterkant. Vær sikker på at du har tid og kapasitet før du sier ja til en oppgave. Husk også at hver gang du sier ja til andre, sier du samtidig nei til deg selv og dine egne drømmer og mål. Selvsagt er det viktig å stille opp og bidra – men ingen strekker til overalt. Du må tørre å si nei litt oftere.

2. Du jobber stadig overtid

I blant opplever de fleste at det er nødvendig å jobbe overtid for å komme i mål med en viktig oppgave, og det er helt greit, men ingen tåler å drive rovdrift på seg selv hele tiden. De fleste av oss skal jobbe mange år av livet og det blir vanskelig å stå løpet ut hvis vi spurter hele tiden. Husk at ferie og fritid gir inspirasjon til jobb og at man kan bli bedre, mer kreativ og mer effektiv hvis man tar pauser.

 3. Du blir aldri fornøyd

Bruker du mye tid på å få gjort oppgaver 100 % perfekt til enhver tid? Perfeksjonisme kan være en enorm tidstyv og ikke bare det, hvis du prøver for hardt hele tiden så kan det slå helt feil ut. Det kan føre til mye dårligere resultater over tid enn om du hadde nøyd deg med at 80 % er bra nok! Perfeksjonisme kan selvsagt være nødvending i mange sammenhenger, spesielt hvis du jobber som kirurg eller liknende, men i svært mange tilfeller er perfeksjonisme bortkastet tid og energi. Det å hele tiden jakte på det perfekte resultatet blir som å jakte på regnbuen, du kommer aldri i mål.

4. Du sammenlikner deg selv for mye med andre

Det er greit å ha noen forbilder å se opp til, hvis du blir inspirert og motivert av disse. Hvis sammenlikningen derimot gjør deg motløs og kanskje litt missunnelig kan det være direkte skadelig for både selvbildet og produktiviteten. Det er lett å tro at folk er mer suksessrike enn de i virkeligheten er. Det som fremstilles i sosiale medier eller nyhetsbildet er ofte de positive høydepunktene. Vi ser ikke så mye til den grå hverdagen med skittentøysvask, søvnløse netter og tenners gnissel. Dessuten kan det å sammenlikne seg med andre føre til at du strever etter ting du egentlig ikke ønsker deg, og dermed kaster bort verdifull tid og penger på feil ting. Hold derfor fokus på dine egne drømmer og mål, og hva DU må gjøre dag for dag for å komme dit du ønsker.

«Alt for mange bruker alt for mye tid og penger for å imponere folk de ikke engang liker» – ukjent

5. Du prøver hele tiden å gjøre andre til lags

De fleste har et ønske om å være flinke og bli godt likt. Frykten for å bli upopulær kan føre til at vi tar valg basert på andres forventninger, fremfor å dekke egne behov. Det viser seg ofte at de som forsøker å bli likt av alle, og som ikke stille seg kritisk til noe, eller som skyver alle konflikter under teppet – er nettopp de som kan bli skikkelig upopulære i lengden. Det å stå opp for det du tror på krever mot, og for å oppnå gode resultater er det viktig å utfordre seg selv og andre til å bli enda bedre, selv om det betyr at noen vil mislike deg. Du har kanskje opplevd å bli sint og såret av å få kritikk, men innsett i ettertid at det hjalp deg til å bli bedre og mer tilfreds? For å kunne vokse trenger man motstand.

 

Les også: Forskjellen på å være travel kontra produktiv.

 Fotokreditt: Shutterstock

[Reklame]

Bli med på gratis nettkurs: «5 viktige steg for å bli en superselger», og få mange gode gratisråd samt et unikt tilbud på komplett kurspakke fra Salgstinget.

I dette nettbaserte salgskurset ønsker jeg å inspirere deg til å hente ut superselgeren i deg. Det er gratis og helt uforpliktende å delta. Alt du trenger å gjøre er å melde deg på – og selvsagt møte opp! Trykk på lenken og finn tidspunkt som passer for deg.

MELD DEG PÅ!