Hvordan jeg endte opp med å kjøpe magefølelse på boks!

Har du tenkt på hvorfor du eier de tingene du eier? Er det fordi det er livsviktig, eller fordi tingene gir deg en god følelse? Hvis du tenker på ditt siste kjøp, hva var årsaken til at det ble akkurat dette produktet eller tjenesten?

Mange liker å tro at de kjøper ting av rasjonelle og logiske grunner, og at beslutninger som tas er veloverveid og gjennomtenkte. Men – sannheten er at de aller fleste av oss blir styrt av følelser. Det kan være hundrevis av ulike følelser som får oss til å handle, men noen av de vanligste emosjonene som ligger bak et kjøp er blant annet et ønsket om annerkjennelse og status. En slik tilstand kan føre til at vi for eksempel kjøper den råeste bilen, dyre merkeklær eller de kuleste solbrillene. En annen kjøpsutløsende følelsen kan være frykten for å mangle noe, gå sulten, fryse eller frykt for ikke å passe inn… Noen kjøper ting når de er stresset eller tynges av skyldfølelse. Ja, årsaken til at vi kjøper ting kan være mange, og i noen tilfeller kan det også være så enkelt som at du liker selgeren, fordi selgeren gir deg en god følelse.

Er det virkelig mulig å selge hva som helst – til hvem som helst? Jeg mener bestemt at dette er mulig. Nettopp fordi salg ikke kun handler om produktet/tjenesten, men det handler i veldig stor grad om følelser. En dyktig selger kan selge sand i Sahara, ved å presentere produktet på riktig måte, og sørge for en god kundeopplevelse.

Da jeg kjøpte magefølelse på boks!

Jeg har selv gjort mange rare og dumme kjøp i årenes løp, som regel styrt av en eller annen følelse. Et av de merkeligste tingene jeg har kjøpt er magefølelse på boks. Denne kjøpsopplevelsen beviser nettopp at vi mennesker kan kjøpe ting basert på en følelse, uten at det ligger noe egentlig behov bak.

Handelen fant sted i Venezia i sommer. Min kone og gikk forbi et lokale med en kunst-installasjon, og av nysgjerrighet gikk vi inn for å se nærmere på denne. I den ende enden av rommet stod et samlebånd med blikkbokser som snurrer rundt. I den andre enden av lokalet stod en kontorpult med en gammel PC fra 90-tallet. Hele arbeidsstasjonen var dandert med tang og tare, pluss litt ymse gjenstander. Fra en selgers synspunkt gikk tankene øyeblikkelig til: «Hvordan tjener kunstneren penger på dette?» Det kostet ingenting å se utstillingen, og det var heller ingenting å få kjøpt… Det ligger jo mye arbeid bak en slik installasjon, leie av lokaler osv… Det hele var ganske merkelig.

Vi gikk ut på gaten igjen og fikk da øye på et nytt lokale som skulle vise seg å ha sammenheng med utstillingen. Vi gikk inn og ble møtt av en avbalansert og beskjeden assistent. Vi spurte den unge mannen om diverse rundt utstillingen (spesielt det forretningsmessige konseptet), og etter hvert kom det frem at de solgte T-skjorter og magefølelse på boks. Blikkboksen med magefølelse var samme type boks som blikkboksene i kunst-installasjonen. Vi spurte hva en slik boks kostet, og han kunne fortelle at de hadde satt en prislapp på 30 euro, men at vi selv kunne bestemme hva vi ville betale. Han kunne videre fortelle at samtalen og interaksjonen vi hadde var en del av kunst-installasjonen. At det som utspant seg mellom oss var en slags kunst-performance. Jeg ble fasinert. Denne unge mannen var seg selv og helt dønn ærlig. Han forsøkte ikke å prakke på oss noe som helst. Han var mest opptatt av kunsten (som hadde en bred betydning), og den interaksjonen som utspant seg mellom oss. Han var kunstner mer enn han var selger for å si det sånn. Jeg bød han 15 euro for en boks med magefølelse. Han kunne fortelle at det var mer enn de fleste var villig til å gi. Igjen drev han på en måte med anti-salg… Personlig synes jeg at denne merkelige opplevelsen var verdt minst 15 euro. Egentlig kunne jeg betalt 30, men jeg er jo en pruter og kjøper sjelden noe til full pris. Uansett om han ikke var «selger», fikk han meg til å åpne lommeboka. Jeg var solgt!

Nå står boksen på utstilling hjemme til minne om at vi kjøper ting basert på en følelse, og ikke nødvendigvis fordi vi har en logisk og rasjonelt grunn. Hvem vet, kanskje «magefølelsen» en dag kommer til nytte. Om ikke annet ble det en artig opplevelse og en god historie.

Hva er det rareste eller dummeste du har kjøpt? Del gjerne i kommentarfeltet😊

Foto: Salgstinget


[Reklame]

Nettkurs «Fra Bra til BEST i salg» – Utvikle deg som selger og lær mer om salg via vårt nettbaserte salgskurs.

Dette er komplett nettbasert kurs for selgere som rett og slett ønsker å bli best i salg. Vi vet at mange sliter med å finne tid til egenutvikling i en travel hverdag, og nettopp derfor har vi laget et kurs som gjør salgstreningen svært fleksibel for deg. Du vil få umiddelbar tilgang til kurset etter kjøp og tilgangen varer i ett år. Du kan i løpet av denne perioden ta kurset i det tempo som passer for deg, og så mange ganger du vil i løpet av kursperioden. Les mer/meld deg på HER

LES MER/MELD DEG PÅ!

Av | 2022-08-10T16:06:35+00:00 10, 08, 2022|Kundepsykologi|0 Kommentarer

Legg igjen en kommentar