Det er aldri gøy når et salg glipper, og spesielt ikke hvis det ligger en del arbeid bak. Det er riktig nok urealistisk å skulle close 100 % av alle potensielle salg, men det er mulig å øke closingraten betydelig med kun ett enkelt tiltak.
Eksempel:
La oss si du selger garderobeløsninger, og du har hatt en interessert kunde på besøk i butikken/showrommet. Den potensielle kunden ønsker et best mulig tilbud på noen av produktene og dere blir enige om at du skal sette opp et forslag.
Du har allerede brukt tid på å vise kunden ulike produkter og nå setter du også av en time til å lage tilbudet. Deretter sender du kunden tilbudet på mail så raskt som mulig etter besøket. Det er her det går galt! Det å sende tilbudet «dødt» på mail kan være en stor tabbe!
Kunden åpner tilbudet, skroller seg ned til sluttsummen – får kanskje lettere bakoversveis, og tenker at dette er for dyrt. Uten egentlig å vurdere hva tilbudet faktisk inneholder. Kunden avviser tilbudet i det stille og velger en annen leverandør, før du får muligheten til å gå i dialog og eventuelt justere tilbudet. Kanskje kunden ville vært fornøyd med en rimeligere modell, litt annen type innmat også videre – hvis du bare hadde fått sjansen til å komme med nye forslag. Så hva burde du ha gjort annerledes for å close dette salget?
Trikset jeg kaller «Live-tilbudscloseing»
Gi aldri fra deg tilbudet uten at du på forhånd booker et møte/samtale med kunden hvor du går gjennom tilbudet sammen med kunden. På den måten kan du fange opp ting som kunden ikke er fornøyd med, eller er i tvil om. Du får muligheten til å tilpasse og justere tilbudet om nødvendig. Du får muligheten til å luke bort eventuelle misforståelser. Hvis du konsekvent velger «live-tilbudsclosing» vil du kunne oppleve en betydelig økning i closingraten din. Dette er et enkelt triks som jeg ser alt for mange selgere slurver med – overraskende nok.
Det er ikke enorme forskjeller som skiller en middels god selger fra en superselger. Forskjellen er at superselgeren strekke seg noen millimeter ekstra hver dag, på flere områder. Alle disse små anstrengelsene som repeteres hver dag, kan utgjøre store forskjeller i resultat over tid!
[Reklame]
Nettkurs «Fra Bra til BEST i salg» – Utvikle deg som selger og lær mer om salg via vårt nettbaserte salgskurs.
LES MER/MELD DEG PÅ!
Legg igjen en kommentar