Felles for mange suksessrike personer er blant annet at de står opp tidlig og har gode morgenrutiner. Det motsatte av gode morgenrutiner kan gi deg en ubehagelig start på dagen, noe som kan få negative ringvirkninger til langt etter lunsj.

Du har kanskje opplevd å forsove deg kraftig, hvorpå dagen starter på en heseblesende måte, og du kjenner hvordan kroppen pumpes full av stresshormoner. Du rekker verken dusje eller spise, og må hive på deg de første klærne du griper fatt i. Hvis du har unnlatt å forberede deg dagen før, kan du fort befinne deg i en situasjon hvor du skamfull oppdager at du har tatt på deg to forskjellige sko og en genser med hull under armen. På toppen av det hele har du kanskje glemt å skrive ut en viktig rapport som skulle deles ut på morgenmøtet. Den tomme magen rumler og lager mye lyd, samtidig som du må stå til rette for hvorfor du kommer for sent og i tillegg møter uforberedt. Du mister konsentrasjonen og har mest lyst til å synke ned i et hull i gulvet. Du har rett og slett kommet skjevt ut fra start…

En god start på dagen kan utgjøre forskjellen mellom suksess og fiasko.

Se for deg en morgen hvor du spretter opp tidlig og føler deg uthvilt. Dagen starter med en treningsøkt og meditasjon, etterfulgt av en god frokost og dagens avis eller magasin. Tøy, matpakker og sekker er organisert kvelden før og levering av barn går knirkefritt. Du kommer på kontoret i god tid før alle andre. Opplagt og fokusert får du unna oppgavene i en fei. Du er energisk og kvikk i replikken, på grensen til irriterende for de trøtte kollegene som etter hvert sleper seg inn døra. Du har allerede krysset av mange punkter på gjøremålslista lenge før andre har begynt dagen. Du kjenner på den gode følelsen av å være i forkant. På slutten av dagen gjør du opp status og kan fastslå at dagen har vært svært produktivt og innbringende. Du føler deg som en suksess.

For å få til en god start på dagen, og kjenne på den gode følelsen, må du faktisk starter forberedelsene allerede dagen før. Her er 10 utvalgte tips til gode vaner som kan gi deg en bedre start på dagen:

1 – Begrense inntak av koffein

Koffein kan gjøre oss våkne og skjerpet, men den kan også stresse kroppen og gi oss dårligere søvnkvalitet. Det er individuelt hvordan vi påvirkes av koffein og hvor lang tid vi bruker på å bryte den ned, men i følge forskning.no halveres koffein i kroppen i løpet av 5 timer og det kan ta så mye som 10-15 timer før det er lite spor av koffein igjen i kroppen. Selv moderate mengder med kaffe på formiddagen, kan redusere søvnkvaliteten for noen. En god natts søvn er som kjent viktig for prestasjonsevnen.

2 – Sett agendaen for neste dag, før du avrunder arbeidsdagen.

Planlegging er svært viktig for deg som liker å ligge i forkant og ha kontroll. Ha som vane at du bruker 10 minutter på slutten av dagen til å se over gjøremålslista, og bestem deg for hva som er dine topp tre viktigste oppgaver neste dag. Dersom du ikke har planlagt hva du skal gjøre før du kommer på jobb, kan det ofte ta lang tid å komme i gang. Det er mer effektivt å starte rett på oppgavene uten å bruke den første halvtimen til å lure på hva du skal gjøre først.

3 – Sjekk kalenderen før du går hjem fra jobb.

Det er ikke så lett å gå rundt å huske på alt hele tiden og nettopp derfor er det viktig med gode verktøy som minner deg på hva du har å gjøre. Skriv alltid opp avtaler i kalenderen og ta en sjekk på morgendagens agenda før du avrunder arbeidsdagen. Skal du i et viktig møte neste dag? Kanskje du må dresse deg opp? Er det noe du må forberede eller huske på før du går hjem?

4 – Logg av alle skjermer minst én time før leggetid.

Det er forsket mye på hvordan skjermlyset (det blå lyset) forstyrrer søvnen. Teorien sier at skjermlyset ”lurer” kroppen til å tro at det ennå ikke er natt. Dermed kommer ikke produksjon av søvnhormonet melatonin i gang når den skal, og du sovner senere enn planlagt. Hvis du ønsker å være mer opplagt neste dag bør du skru av alle elektroniske dingser minimum én time før leggetid og la de bli liggende utenfor soverommet. Hvis epost er det siste du sjekker, kan det være at du ødelegger nattesøvnen av flere grunner. En mindre hyggelig epost kan gjøre deg opprørt eller stresset. Denne følelsen er det siste du trenger før du skal sove.

5 – Gjør nødvendig forberedelser til neste dag – før du legger deg.

Det er ikke alltid like lett å tenke klart på morgenen når du fortsatt føler deg trøtt. Legg derfor fram tøy, pakk sekker og smør matpakker om kvelden. Ofte er det lettere å ta stilling til et antrekk kvelden før, når du ikke har stort tidspress. Det er i tillegg godt å starte dagen uten for mye tankearbeid og du får mer tid og ro til å sitte ned å nyte en god frokost.

6 – Les noe nyttig og hyggelig før du sovner.

Det å lese i en god bok før man sovner kan gi mange positive effekter. Når vi leser flytter vi fokuset vekk fra hverdagsproblemer, noe som kan føre til at vi sovner fortere og sover bedre. Forskere ved University of Surrey (UK) fant ut at stressnivået kan redusere med så mye som 68 % dersom man leser rett før leggetid. Forskning viser at de som leser før de legger seg blir mer kreative og motivert for prosjektene sine. De våkner ofte opp med nye ideer etter å ha lest noe nyttige kvelden før. Det er ikke uten grunn at mange suksessrike personer forteller at de leser på senga.

7 – Prioritere å få nok søvn

Som du kanskje allerede har oppfattet, er det mange av punktene i denne artikkelen som egentlig handler om søvn. Det å sove nok, er kanskje den aller viktigste nøkkelen til suksess. I følge forskning henger søvn tett sammen med hukommelse og evnen til å lære. Hjernen blir forstyrret langt mindre når den sover, og den vil derfor konsoliderer minnene i søvne (ifølge Ståle Pallessen, professor i psykologi ved Universitetet i Bergen). Hjernen vår blir rett og slett «renset for smuss» når vi sover, og det blir lettere å fokusere når en har sovet nok i løpet av natta. Det å kutte ned på søvn fordi man har mye å gjøre, blir som å pisse i buksa for å holde varmen. Det kan virke som en god idé der og da, men det kan fort få motsatt effekt av det du hadde tenkt. De fleste trenger 7,5-8 timer, for det er bare noen svært få som fungerer optimalt på færre timer.

8 – Stå opp tidlig

Felles for mange suksessrike mennesker er at de står opp skikkelig tidlig, nettopp for å kunne være i forkant og for å ha tid til å «prime» seg selv før arbeidsdagen starter for fullt. Det kan være enkelt å bestemme seg for å stå opp tidlig om kvelden, men når klokka ringer så vil det kreve disiplin å ikke «slumre» både en, to og tre omganger. Hvis du skal stå opp tidlig er det selvsagt viktig å legge seg tidlig også – ref. punkt 7 – om å få nok søvn. For å klare å stå opp med en gang klokka ringer, kan det være smart å sette vekkeklokka utenfor soverommet, slik at du gjør slumring umulig for deg selv. Når du først har satt bena på gulvet og gått ut av soverommet, skal det litt mer til for at du går å legger deg igjen. Les også 5 sekunders-regelen som kan endre livet ditt!

9 – Drikk nok vann

Du vet sikkert allerede at det å drikke vann er godt for helsa, men har du tenke på hvordan det å være dehydrert påvirker våre kognitive evner? Hjernen vår består av 80 % vann og er avhengig riktig væskebalanse for å fungere optimalt. Dersom du drikker nok vann vil du opprettholde god konsentrasjon og evne til å lære, du vil kunne oppleve et mer stabilt humør og økt selvkontroll, du vil huske bedre, unngå hodepine og redusere stress.  Start dagen med å drikke et glass vann og fyll på jevnlig utover dagen. Ha gjerne en flaske vann innen rekkevidde til enhver tid. Hvis du er 1 % dehydrert vil dine prestasjoner kunne synke med så mye som 12 % i følge forskning.

10 – Start med den tyngste oppgaven først

Det er tidlig på dagen at viljestyrken og konsentrasjonen er på topp, og nettopp derfor bør du starte arbeidsdagen med de mest krevende oppgavene. Du har kanskje erfart at en oppgave som føltes tung og vanskelig ved slutten av forrige arbeidsdag, kan oppleves lekende lett tidlig neste morgen? Etter en god natts søvn tenker vi rett og slett klarer og vi vil også ofte være mer effektive. Hvis du velger å bite i det sure eplet først, for deretter å gjøre de oppgavene du trives aller best med, vil du huske de lystbetonte oppgavene best når du avslutter dagen. Du vil føle at dagen har gått fra å være litt vanskelig til lettere etter hvert. Resultater vil kunne være at du føler bedre mestring i jobben fordi dagen har hatt en positiv utvikling.

Foto: Shutterstock.com

 


[Reklame]

Bli med på gratis nettkurs: «5 viktige steg for å bli en superselger»!

I dette gratiskurset ønsker jeg å inspirere deg til å hente ut superselgeren i deg. Det er gratis og helt uforpliktende å delta.

Selgertrening og salgskurs

MELD DEG PÅ!