Det å selge er en kunst – som kan læres! Noen ganger har du kun noen sekunder på deg til å fange en potensiell kundes oppmerksomhet. Da gjelder det å være forberedt!

Men hvordan skal du rekke å fortelle hvem du er og alt hva du selger i løpet av bare ett minutt?

De aller fleste bryr seg faktisk verken om deg eller produktet/tjenesten du selger! Så brutalt er det. Det kunden er interessert i, er hva du kan hjelpe han/henne med og hvordan det du leverer kan gi det resultatet de ønsker! Hvis du selger for eksempel slankekurs, så er det først og fremst god helse, velvære og vektreduksjon du selger. Selve slankekurset er kun ett middel for å nå målet. Kunden vil først og fremst være interessert i å gå ned i vekt (et bestemt resultat) og ikke i selve kurset.

Du får en mulighet, men det kan være vinn eller forsvinn i løpet av noen få sekunder!

En mulighet er som et vindu som står på gløtt i noen sekunder. Du må være rask hvis du ønsker å benytte deg av sjansen til å krype inn dette vinduet. Ønsker du å selge, må du i løpet av noen få sekunder gjøre kunden nysgjerrig og interessert i å vite mer. Det er ingen lett sak, men øvelse gjør mester!

Se for deg at du blir stoppet av et TV-team på vei ut døra. TV-stasjonen som når ut til en million mennesker ønsker å gi deg en unik sjanse. Du får 60 sekunder i beste sendetid til å overbevise en million mennesker hvorfor de skal kjøpe fra nettopp deg. Hva sier du i løpet av disse 60 sekundene? Blir du helt svett ved tanken? Ser du for deg at du mister munn og mæle, begynner å stotre og er usikker på om du ville taklet denne situasjonen? Svarer du ja på disse spørsmålene, da er tiden moden for å gå hjem å øve!:-)

Når kan du få bruk for en godt innøvd «elevator pitch»?

Det finnes mange ulike situasjoner hvor en godt innarbeidet «elevator pitch» kan komme til nytte, og her nevnes noen av dem.

  • Du skal i et møte, og må innledningsvis presentere deg og fortelle kort og presist hva du har å tilby.
  • Du er på et sosialt arrangement og får det klassiske spørsmålet: «Hva driver du med?» (Husk at alle du møter kan være potensielle kunder)
  • Du støter på en potensiell kunde i en kø, en heis, eller ved ostedisken i butikken og har veldig kort tid på å etablere kontakt og fange interessen til vedkommende.
  • Du skal på et nettverksarrangement – da er det rett og slett forventet at du «selger deg selv» – og når du først gjør det, så gjør det skikkelig!:-)

Eksempel på 5 steg til den perfekte 60 sekunders «elevator pitch»!

Vi gir deg et forslag på hvordan du trinnvis kan bygge opp din «elevator pitch».

1 – HVEM ER DU? (5 SEKUNDER)

Av høflighet må du først presentere deg kort.

*Jeg heter _____________ og jobber som__________ for selskapet _________.

 

2 – HVILKE UTFORDRINGER/PROBLEM LØSER DU FOR KUNDEN? (20 SEKUNDER)

Ikke snakk om produktet/tjenesten på dette tidspunktet. Nå skal du holde fokus på hva du kan hjelpe kunden med! Hva er det du egentlig selger? Hvilket resultat vil kunden oppnå ved å velge dine produkter/tjenester?

*Jeg/vi hjelper (spesifiser målgruppe) _________ med ­­­__________, ved å________ slik at de oppnår_________.

 

3 – BETRYGGE (15 SEKUNDER)

Nå er tiden kommet for å betrygge kunden ved å ta spesialistrollen. Kunden må få tillit til at du/dere er de rette til å løse deres utfordringer.

*Jeg/vi har spesialisert oss på ________ og våre konsulenter/jeg er utdannet/sertifisert ol. innen_________ jeg/vi har ____ års erfaring med_________.  Jeg/vi har vunnet _______ priser for beste________ og liknende…

 

4 – FORTELL EN SUKSESSHISTORIE (SOSIAL BEKREFTELSE/REFERANSE) (15 SEKUNDER)

De fleste som skal kjøpe noe søker ofte bekreftelse fra andre om hvorvidt de er i ferd med å ta et godt eller dårlig valg. De vil gjerne høre suksesshistorier fra virkeligheten, de vil søke etter referanser, de vil vite hvor fornøyd andre kunder er med nettopp dine produkter/tjenester.

*Våre kunder er alt fra _____ til _____, og at vi klarer ________ er ikke uvanlig.  En kunde oppnådde _______, etter at jeg/vi hadde gjort ____________ for han/henne.

 

5 – STILL SPØRSMÅL (5 SEKUNDER)

Nå er det på tide å stille et kjøpsutløsende spørsmål og deretter la den potensielle kunden snakke. Hør godt etter hva kunden forteller deg og bruk informasjonen for alt den er verdt. Husk å gi fra deg visittkortet ditt og be om å få et i retur.

*Er du/din bedrift fornøyd med hvordan ________ er/løses i dag? Eller… Har dere forbedringspotensiale innen______ hos dere? (la den andre snakke nå…) Dine 60 sekunder er over, men still mer enn gjerne oppfølgingsspørsmål basert på det kunden forteller deg. Avslutt med for eksempel: Hvis jeg kan være til hjelp hører jeg gjerne fra deg. Her har du visittkortet mitt!

Hvis den potensielle kunden virker interessert i hva du har å tilby skal du selvfølgelig følge opp med en eller flere telefoner i etterkant av denne samtalen. Ønsker kunden å gå i videre dialog får du en mulighet til å fortelle mer om egenskapene ved produktet/tjenesten etter hvert, som du kanskje ivrer etter. Eller kanskje du allerede har solgt etter disse 60 sekundene?:-)

Lykke til med pitchen!


[Reklame]

Bli med på gratis nettkurs: «5 viktige steg for å bli en superselger», og få mange gode gratisråd samt et unikt tilbud på komplett kurspakke fra Salgstinget.

I dette nettbaserte salgskurset ønsker jeg å inspirere deg til å hente ut superselgeren i deg. Det er gratis og helt uforpliktende å delta. Alt du trenger å gjøre er å melde deg på – og selvsagt møte opp! Trykk på lenken og finn tidspunkt som passer for deg.

MELD DEG PÅ! 

 

(Denne bloggen ble publisert første gang 1. mars 2018. )