Å yte det lille ekstra, kan defineres som den positive vanen: Å gjøre mer enn det du får betalt for.
Dette er også et av de sikreste suksessprinsipp som noen gang er nedtegnet. Det er nemlig når du er villig til å gjøre mer enn du er betalt for, at du blir betalt mer enn det du gjør. Hvis du gjør det til en vane å yte noe ekstra, vil du belønningen kunne komme på flere måter. Du vil før eller siden motta kompensasjon som langt overgår den innsats du har lagt ned.
For å illustrere dette prinsippet skal jeg fortelle en historie fra virkeligheten som har opprinnelse en del år tilbake i tid.
Loven om årsak og virkning:
I et varehus i Pittsburg i USA gikk det en eldre dame rundt og tittet i de forskjellige avdelingene, mens hun ventet på at det skulle slutte å regne, slik at hun kunne ta bussen hjem. Ingen av ekspeditørene i avdelingen kastet mer enn ett blikk på henne, for de antok at hun ikke var ute etter å handle, og følgelig betraktet henne som en uinteressant kunde. Hun overhørte til og med en av ekspeditrisene si: «Hun er bare på titterunde», mens de snudde seg vekk for å fortsette sin samtale seg imellom.
Alle overså den gamle damen bortsett fra én omtenksom ekspeditør. Han så den gamle damen, gikk bort til henne og spurte om han kunne stå til tjeneste. Hun sa som sant var at hun bare var ute etter å slå i hjel litt tid, mens hun ventet på at det skulle slutte å regne. Den unge mannen smilte, og spurte om han kunne tilby henne en stol å sitte på, og uten å vente på svar hentet han en stol.
Etter en stund stoppet regnet, hvorpå den unge mannen fulgte den gamle damen ut til gaten ved bussholdeplassen, og sa hadet til henne. Den gamle damen spurte om mannens visittkort, som han høflig ga til henne med et smil.
Noen måneder senere fikk eieren av varehuset et brev med en beskjed om at den unge mannen måtte bli sendt til Skottland for å ta imot en ordre på møbler og innredning til et hus. Eieren sendte et takkebrev tilbake og fortalte at de skulle mer enn gjerne sende en erfaren person fra møbel- og interiøravdelingen, da den unge mannen ikke arbeidet på denne avdeling. I svarbrevet sto det at ingen annen enn denne mannen ville bli akseptert fra forretningen. Brevet var undertegnet Andrew Carnegie, den amerikanske stålkongen på den tid, og én av verdens rikeste menn. Huset som skulle møbleres var ikke mindre enn Scrubble Castle i Skottland.
Den gamle damen ekspeditøren hadde hjulpet viste seg å være selveste Andrew Carnegie‘s svigermor. Den unge ekspeditøren reiste til Skottland og kom tilbake til arbeidsplassen med en kjempeordre, som alt skyldtes denne ene lille gest av ekstra service som han hadde gitt den gamle damen i varehuset noen måneder tidligere.
Det hører med til historien at den unge driftige mannen senere ble partner i varehuset.
I dette eksempelet har vi vært vitne til loven om årsak og virkning, som en universal lov som alltid vil gjøre seg gjeldende, enten det er en person eller et firma som bruker den. Alt vi foretar oss har ringvirkninger. Noen ganger kan virkningen/belønningen komme i en helt annen form eller på et annet tidspunkt enn forventet, men den kommer før eller siden. Det du vinner ved å yte det lille ekstra kan faktisk være så omfattende som i denne historien.
Stå på! Gi det du har og litt til. Det lønner seg!:-)
Kilde: Rikdommens ABZ, Napoleon Hill – Du får kjøpt boken her.
Fotokreditt: Shutterstock.com
[Reklame]
Bli med på gratis nettkurs: «5 viktige steg for å bli en superselger», og få mange gode gratisråd samt et unikt tilbud på komplett kurspakke fra Salgstinget.
I dette nettbaserte salgskurset ønsker jeg å inspirere deg til å hente ut superselgeren i deg. Det er gratis og helt uforpliktende å delta. Alt du trenger å gjøre er å melde deg på – og selvsagt møte opp! Trykk på lenken og finn tidspunkt som passer for deg.
Legg igjen en kommentar