6 tips for en effektiv salgshverdag på hjemmekontor

Det å jobbe fra hjemmekontor er ikke noe nytt, men i 2020 har det å jobbe på hjemmekontor blitt den nye hverdagen for mange. Noen jobber hjemmefra hele tiden, andre gjør det i perioder. Det kan se ut som dette blir den nye normalen en god stund fremover og det er viktig å gjøre det beste ut av det. Som selger kan det være en tøff overgang fra det pulserende livet i fancy kontorlokaler, med salgsbjeller som ringer og engasjerte kolleger og sjefer – til å sitte alene ved kjøkkenbordet hjemme og ringe eller delta på videomøter. Når en jobber hjemmefra kan en fort falle inn i en komfortsone hvor dusjing og påkledning blir nedprioritert. Det kan skade prestasjonene dine mer enn du aner…

Her er mine 6 tips til hvordan du som selger kan jobbe effektivt og profesjonelt på hjemmekontor:

 1 – Sett opp en fast kontorplass

Velg et område i huset som blir ditt faste kontor, som du ikke trenger å rydde bort hver dag. På kontorplassen bør du sørge for å ha alt du trenger innen rekkevidde for å få gjort jobben din så optimalt som mulig. Hvis hjemmekontoret blir langvarig er det også viktig å ha HMS i tankene i form av en god kontorstol, riktig bordhøyde, og en stor nok dataskjerm. Det er en fordel for produktiviteten at du klarer å skape et skille mellom jobb og privatliv med måten du setter opp kontoret ditt. Det aller beste er om du har et eget rom i huset hvor du kan stenge døra, men en krok i stua kan også fungere. Hvis du ikke har et eget rom å avse kan du vurdere å gå til innkjøp av en skjermvegg som du lukker kontoret inn i når du ikke bruker det.

 2 – Sett deg godt inn i den nye teknologien

Når du har rigget opp din faste kontorplass, som tilfredsstiller kravene om gode ergonomiske arbeidsforhold, er det viktig at du sørger for at teknologien fungerer optimalt. Som selger er du helt sikkert allerede vant til å bruke en rekke software-programmer, men hvis videomøter er nytt for deg er det viktig å lære seg å bruke dette riktig, og utnytte de mulighetene som finnes i programvaren for å få til strømlinjeformede møter med kunden. Med kontroll på teknologien vil du også fremstå som mer profesjonell. Du har mest sannsynlig internett hjemme, men du bør i tillegg sjekke om internettlinja er god nok, slik at du ikke blir kastet ut av videomøter, opplever bilder som fryser, hakkete lyd også videre. Du kan faktisk risikere å miste kunder på grunn av svak teknologi.

3 – Hold på gode morgenrutiner og kle deg for suksess hver dag

Ikke vent med å stå opp til 5 minutter før du starter på jobb, selv om du i prinsippet kan det… Sett klokka på ring tidlig, så du rekker å forberede deg til arbeidsdagen i form av trening, god frokost, meditajon, dusjing og en påkledning som får deg i rett jobbmodus. Hvis du ser bra ut, føler du deg bra og da vil du også mest sannsynlig gjør det bra!

4 – Sett en klar og tydelig agenda for dagen

Avslutt hver arbeidsdag med å forberede neste dag. Skriv opp hvilke kunder du skal ringe, og andre gjøremål for dagen, og beregne omtrent hvor lang tid du vil bruke på de ulike oppgavene. Deretter bør du sette opp et tidsskjema på hva du skal ha gjort til hvilke tidsfrister denne dagen. Mange overvuderer hva de rekker å gjøre i løpet av en dag, så prøv å være litt realistisk. Det er bedre å gjøre én og én ting skikkelig, selv om det betyr færre punkt å krysse av på lista.

5 – Innfør fast lunsjpause hver dag

Selv om du i prinsippet kan hente deg mat når som helst og spise foran PCn, vil ikke det nødvendigvis gjøre deg mer effektiv. Sett av tid til en fast lunsjpause, hvor du tar en pause fra arbeidet og spiser maten din i fred og ro, og kanskje også får lagt inn en liten gåtur rundt kvartalet. Hvis savnet etter kolleger blir stort kan du kanskje avtale å spise lunsj eller gå tur «sammen» med en kollega over telefon eller Skype.

6 – Hold kontakten med kolleger

Hold kontakt med kolleger selv om dere ikke møtes regelmessig ved kaffemaskina. Hvis du har behov for å stille et spørsmål til en kollega i arbeidstiden, så ring. Det er likevel viktig å være disiplinert nok til å holde seg til jobbprat og avslutte samtalen raskt igjen, så ikke arbeidsdagen forsvinner i utenomsnakk. Ring gjerne kolleger utenom arbeidstid for å slå av en prat, eller ta initiativ til å treffes over en kaffe eller fredagspils etter jobb, slik at dere kan oppdatere hverandre på siste nytt eller dele erfaringer.

 

Foto: Shutterstock


[Reklame]

Gratis nettkurs: 5 viktige steg for å bli en superselger! MELD DEG PÅ! 

I dette gratiskurset ønsker jeg å inspirere deg til å hente ut superselgeren i deg. Det er helt gratis og uforpliktende å delta. Tips en venn som du tenker kan ha glede av dette kurset og ta kurset «sammen» fra hvert deres sted.

gratis nettkurs i profesjonelt salg

MELD DEG PÅ! 

 

 

Av | 2020-09-15T16:01:51+00:00 15, 09, 2020|Selgertrening og salgskurs, Selvledelse, Tidsstyring|0 Kommentarer

Legg igjen en kommentar