Det sies at kroppsspråket har utrolig stor påvirkning i vår kommunikasjon med andre mennesker. Kroppsspråket står for 55 % av det som oppfattes, måten vi sier ting (stemmebruk) står for 38 %, og vi påvirkes kun 7 % av de faktiske ordene som blir sagt. Den non-verbale formidlingen har altså nesten alt å si!

For å komme på bølgelengde med kunden er det viktig at du tenker nøye over hvordan du formidler budskapet ditt, og formidlingen bør tilpasses for hver kunde du møter. Jeg mener ikke at du skal endre personlighet fra dag til dag, men det handler om å justere seg litt ut ifra situasjon og personen du snakker med – dersom du ønsker å nå inn til flere. De fleste av oss har en tendens til å tilpasse oss de vi snakker med mer eller mindre automatisk, men som selger bør du bruke disse teknikkene mer bevisst. I salg handler det om å raskt vinne tillit, og en bevisst bruk av kroppsspråk i denne sammenheng, kan være en suksessfaktor.

Tre viktige kroppslige signaler å tenke på i møte med kunden:

1 – Håndtrykket (eller andre måter å hilse på)

Når du håndhilser, vær bevisst på å matche håndtrykket til kunden. Det sies at et fast og bestemt håndtrykk er viktig for å skape et godt første inntrykk, og ofte så stemmer det. Men – dersom kunden har et løst håndtrykk, og du klemmer skikkelig til, så vil mest sannsynlig kunden føle seg ukomfortabel. Når du strekker ut hånda, så vent noen millisekunder for å finne ut hvilken type håndtrykk kunden har, for deretter å umiddelbart tilpasse ditt eget. Da vil det kunne oppleves som om dere er på samme nivå og dermed har noe å snakke om. I tider eller kulturer hvor håndhilsing ikke egner seg, bør du tilpasse hvordan du hilser ut i fra hvordan kunden velger å hilse.

2 – Positur

Legg merke til hvordan kunden sitter eller står. Er vedkommende fremoverlent, avslappet eller tilbaketrukket? Tilpass deretter din egen positur, slik at den likner kundens. Dersom kunden sitter med armene i kors, bør du ikke direkte kopiere kunden, men velg en form for positur som matcher denne. Som for eksempel å lene deg litt tilbake. Når du speiler kunden på denne måte, vil vedkommende føle seg langt mer komfortabel i ditt nærvær. Det å få kunden til å føle seg vel er første viktige skritt i en salgssamtale.

3 – Stemmebruk

Speil også kunden i forhold til stemmebruk. Dersom kunden snakker rolig med lav stemme, bør du ikke snakket høyt og fort. Det kan føre til at kunden blir stresset, og din jobb som selger er jo å få kunden til å slappe av. Dersom kunden skal få tillit til deg er det viktig at du hele tiden speiler kunden og justerer din egen fremtoning. Kunden vil lettere få tillit til noen som likner dem selv.

Det finnes selvsagt mange flere viktige ting å tenke på i forhold til kroppsspråk i kommunikasjon med kunden og andre, men førsteinntrykket er avgjørende for at du i det hele tatt skal komme i dialog. Dersom du mestrer disse tre teknikkene, vil du kunne oppleve at du mye oftere får «en fot innenfor døra» – og derfra er sjansen større for å vinne salget.

Lykke til i neste møte med kunden!:-)

 

Foto: Shutterstock.com


[Reklame for egne tjenester]

GRATIS NETTKURS: 5 viktige steg for å bli en superselger!

I dette minikurset (som varer i ca 1 time og 10 minutter) ønsker jeg å inspirere deg til å ta salget ditt til nye høyder. Jeg vil gå gjennom 5 viktige steg du som selger bør fokusere på for å bli den beste selgerutgaven av deg selv. Jeg gir deg mange inspirerende tips og råd, og det vil være muligheter for å stille spørsmål i løpet av kurset. MELD DEG PÅ

nettkurs om salg