5 egenskaper som skaper tillit hos kunden

Alle som jobber med salg vet at tillit er svært viktig for å vinne kunden. Dersom kunden ikke stoler på deg eller det du leverer, er sjansen stor for at kunden velger noen andre. For å kunne oppnå tillit hos kunden (eller andre mennesker generelt) er det viktig at du har noen gode grunnleggende egenskaper på plass. Dersom du mangler noen av disse viktige egenskapene kan det være at du opplever mer motgang enn medgang til tider. En liten brist i karakteren din, kan ødelegge for alle de andre gode egenskapene du har, og nettopp derfor er det viktig å rette opp feilen. Heldigvis kan disse egenskapene trenes opp, dersom du fokuserer på dem – og øver.

1 – Integritet

Det å ha integritet handler om å være troverdig – og det er du når hva du sier er hva du gjør. Altså det er samsvar mellom ord og handling. En person som har ekte integritet vil gjøre de rette tingene, selv om de vet at ingen ser det. En som mangler integritet vil ofte fremstille seg selv som en som gjør de rette tingene, men samtidig utfører handlinger stikk i strid med det de har sagt de skal gjøre. Selv om folk ikke alltid ser hva du gjør og hva du tenker, vil de kunne få en følelse av at noe skurrer, dersom du opptrer uforutsigbart og svært ulikt fra det bildet du har fremstilt av deg selv. Mangel på integritet vil skinne igjennom før eller siden og skape trøbbel for den det gjelder.

2 – Ærlighet

Når vi snakker om ærlighet, mener vi ikke at du skal si og gjøre akkurat hva du mener eller føler for. Noen ganger må vi ta noen hvite løgner, rett og slett av ren høflighet. Alle mennesker lyver, men noen mer enn andre. Årsaken til at vi unngår sannheten er i mange tilfeller blant annet følgende: Vi er redd for å få kjeft. Vi er redd for å skuffe noen. Vi er redd for å bli straffet eller gå glipp av muligheter. Vi er redd for å miste kunden… I de aller fleste tilfeller lønner det seg å være ærlig. Hvis en kunde presser deg på leveringstid og du vet at det ikke går – i hvert fall ikke hvis dere skal opprettholde kvalitet og god standard, da bør du si nei til kunden. Si det som det er, at dette kan du ikke levere. Det er bedre å si nei, enn å love noe du ikke kan holde, for deretter å få en svært misfornøyd kunde. Dersom noe har gått veldig galt i en leveranse – hold kunden orientert, fremfor å tie. Mange kunder vil godta at feil blir gjort eller at det er forsinkelser, bare de er blitt holdt orientert. Det å være ærlig vil bidra til å bygge tillit hos kunden (og andre).

3 – Lojalitet

En som har karakter vil også være lojal. De lojale har «stayer»-evne, selv om ikke alt går etter planen og selv om det gjøres feil. En lojal person vil gjøre sitt beste, selv om det er motgangstider. En nobel person vil opptre støttende og fremsnakke andre, samt være en god ambassadør for arbeidsplassen og produkter/tjenester som selges. Din forpliktelse overfor andre vil også skape tillit hos kunden. Dersom du klager på arbeidsplassen, produkter eller kollegene dine overfor kunden, vil sannsynligvis kunden være usikker på om du vil gjøre en god jobb – siden du åpenbart ikke har helt troa selv. Selv om du er en lojal person, betyr ikke det at du ikke kan skifte jobb, få nye venner eller kjæreste – men å være lojal handler om at du går «all in» når du er der du er. Det betyr at du oppfyller forpliktelsene dine inntil du er fristilt til å gjøre noe annet.

4 – Ansvarlighet

Den ansvarlige selgeren tar på seg skylden dersom noe skulle gå galt i leveransen, selv om det skyldes svakhet hos andre. Kunden bryr seg ikke om hvem som har gjort feil, og en dyktig selger tar ansvar, sørger for at kunden blir fornøyd, og retter deretter opp i feilen internt hos sin bedrift. En som ikke tar ansvar vil ofte skylde på alle andre – uansett hva som måtte gå galt i livet eller på jobben. De som ikke tar ansvar, vil som regel ikke oppnå stor suksess hverken i salg eller i livet.

5 – Selvkontroll

Det å ha evnen til å ta de rette valgene, og samtidig motstå fristelser som kan lede inn på feil spor, handler i stor grad om selvkontroll. Alle blir utsatt for fristelser, men dersom du klarer å se tydelig for deg gevinstene ved å ta de rette valgene, vil det også bli lettere å motstå fristelsene. Det kan for eksempel være fristelsen til å tjene raske penger ved å overselge til en kunde (som kanskje vil føle seg lurt), når du vet at en fornøyd kunde som kommer tilbake gang på gang er langt mer lønnsomt på sikt. Det kan også for mange være fristende å lese aviser på nett, fremfor å ringe alle kundene på lista. En som har god selvkontroll velger å gjøre det viktigste først, og deretter belønne seg selv med en liten pause. Hvis man ikke trener opp evnen til å regulere seg selv, vil det bli vanskelig å nå et hvilket som helst mål.

Les også hvordan trene opp viljestyrken


[reklame for egne tjenester]

BEDRIFTSINTERN SELGERTRENING

Salgstingets hovedmål med selgertreningen er å skape resultater der og da! Vi setter selgerne inn i produksjon – ikke ut av den! Våre kunder opplever gang på gang at investeringen gir umiddelbar avkastning!

KORT FORTALT OM SELGERTRENING

  • Hvordan forbedre prestasjoner og utvikle eget potensiale?
  • Hvordan bli bedre på tidsstyring?

  • Hvordan snu dårlige vaner til gode vaner?

  • Hvorfor er de beste BEST og hva kan vi lære av dem?

  • Hvor bevisst er vi egentlig når vi utfører jobben vår?

  • Hvordan styre egen mentale innstilling?

Les mer om selgertrening her.

 

Foto: Shutterstock.com

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar