Brev fra en selger
Jeg må innrømme at jeg grudde meg i forkant. Jeg hadde aldri vært med på selgertrening eller noe som liknet coaching før. Jeg hadde hørt rykter om at Jens Hartvik fra Salgstinget kunne være ganske intens og kravstor, og jeg må ærlig innrømme at jeg var redd. Jeg visste at vi alle som én ville bli presset ut av komfortsonen denne dagen. En sone jeg hadde vært i alt for lenge, uten tvil.
I forkant hadde jeg og mine kolleger fått hjemmelekse. Kundelistene skulle ligge klare, telefon og blåtann skulle være fullt oppladet. Vi fikk også beskjed om å møte opplagt og uthvilt – for denne dagen skulle det ringes!
Jeg skjønte fort hvem han var da jeg så en kraftig kar komme strenende over parkeringsplassen, tydelig målrettet i blikket. Etter et fast håndtrykk og lett småprat var vi i gang. Jens Hartvik startet morgenmøte med å betrygge alle om at vi ikke ville få en ny sykdom, eller oppleve at kundene kom hjem til oss med øks. Han betrygget oss videre at hverken jeg eller mine kolleger kom til å dø eller miste gode venner på bakgrunn av proaktivt arbeid. Han hadde jo helt rett. Frykten min var i bunn og grunn ganske irrasjonell. Hva var jeg egentlig så redd for? Jeg var redd for å få et nei. Og hva ville videre skje hvis jeg fikk et nei? Ingenting. Ved nærmere ettertanke kunne det tenkes at selvtilliten ville få en knekk. Utenom det var det ikke stort annet jeg kunne begrunne frykten med.
Selgertreningen ga meg en aha-opplevelse i forhold til min egen frykt.
Jens Hartvik fikk meg til å se annerledes på avvisning. Han lærte meg teknikker for hvordan jeg skulle nullstille meg og gå videre til neste kunde, uten knekt selvtillit.
Etter en innledende runden med peptalk, som fikk meg til å reflektere og snu tankegangen min, var vi klare for å gå i gang med veiledningen på selve salgssamtalen. Vi fikk nyttige råd om hvilken åpningsreplikk som kunne være mest hensiktsmessig og hvordan vi skulle besvare ulike innvendinger fra kunden. Vi ble også undervist i hvordan lese kunden og avdekke raskest mulig om det var noe å gå videre med, uten å kaste bort selgers eller kundens tid.
Etter en kort, men intensiv teoretisk del var jeg klar for praktiske oppgaver. Nå skulle det ringes!
Jeg kjente at jeg var litt klam i henda under første samtalen, siden jeg tross alt ble overvåket. Jeg fikk en høflig avvisning fra første kunden, la på røret og ringte umiddelbart til neste. Jeg booket møte med kunde nummer to og selvtilliten steg raskt. Jens Hartvik lyttet, observerte og ga konstruktive tilbakemeldinger underveis i ringetreningen. For hver avsluttede samtale var det bare, uten å dvele, å ringe neste og neste og neste. I løpet av to timer hadde jeg booket inn ti kundemøter, syv kunder ville bli fulgt opp på et senere tidspunkt og de tredve som ikke var interessert var fort glemt. Dette resultatet var bedre enn det jeg pleide å ha i løpet av en hel uke!
Det var mye latter og «high five» underveis, og vi lo godt begge to da jeg fortalte Jens Hartvik at jeg hadde vært redd ham før vårt første møte. Frykten min var grunnløs. Dette hadde bare vært en positiv opplevelse og slett ikke skummelt.
Etter dagen med selgertrening fikk jeg blod på tann!
Jeg bestemte meg for å jobbe like effektivt minst to timer hver dag resten av måneden. Jeg knuste salgsbudsjettet mitt og jeg ble kåret til månedens beste selger for første gang på tre år. Resultatet ga meg ekstra selvtillit i jobben min.
Det jeg lærte i løpet av denne dagen var:
- Jeg blir hverken syk eller dør om jeg presser meg selv ut av komfortsonen
- Jeg tar ikke et nei personlig
- Jeg har lært at økt frekvens gir proporsjonalt økt resultat
- Jeg har lært teknikker og fått nyttige tips om hvordan opptre i mitt møte med kunden, som har resultert i økt tilslagsprosent.
- Jeg har fått ny motivasjon i jobben min
Mvh, Morten Olsen, Selger
Foto: Shutterstock
Morten Olsen er et fiktivt navn, men historien er fra virkeligheten.
Legg igjen en kommentar