Vi er alle selgere, selv om det ikke er vår yrkestittel. Salg handler om å skape tillit, kartlegge behov, vekke interesse og deretter overbevise om at du kan hjelpe. 

Dette gjelder enten du vil få en ny kunde, vinne hjertet til en kjæreste, skaffe drømmejobben, overtale ektefellen, få venner også videre. Livet stopper ikke opp selv om du ikke får kjæresten på kroken, eller sikrer deg drømmejobben. Men – for en bedrift derimot, betyr salget liv eller død. Hvis bedriften ikke klarer å selge sine produkter eller tjenester er dessverre veien kort til konkurs. Det hjelper ingen verdens ting om bedriften har de beste produktene, dyktigste medarbeiderne, et strømlinjeformet logistikksystem eller en superflink regnskapsfører –  hvis inntektene stopper opp.

Salg kan være utrolig vanskelig noen ganger. Det kan være svært frustrerende når det glipper, men heldigvis kan det også være veldig gøy – når det går rette veien! Alle bedrifter vet at de trenger dyktige selgere, men hva er oppskriften til en superselger? Jeg gir deg 10 grunner til at de beste selgerne er BEST:

1 – De selger ikke, men HJELPER!

Salg handler i bunn og grunn om å hjelpe kunden å løse et problem eller dekke et behov. En dyktig selger har fokus på hva han/hun kan hjelpe kunden med, som vil tilføre kunden noe av verdi.

2 – De er gode til å lytte

En dyktig selger vet å stille gode spørsmål og deretter la kunden prate. På bakgrunn av det kunden sier vil en superselger stille gode oppfølgingsspørsmål for å avklare så nøyaktig som mulig hva kunden egentlig trenger. Når kundens behov er kartlagt, er det tid for å presentere løsningen (produktet/tjenesten).

3 – De gjør mer enn forventet

En superselger gir alltid kunden mer verdi enn forventet. Noen ganger kan man bli overrasket over hvor lite som skal til for å gjøre kunden ekstra fornøyd. Det er faktisk forsket på hvor mye driks som ble gitt ekstra på en restaurant, kun ved at kelneren la ved et par sukkertøy oppå kvitteringen. Driks økte med 14 %! Hvis kelneren i tillegg ga sukkertøy på en mer personlig måte med glimt i øyet: «Jeg har en ekstra liten gave til dere flotte kunder», økte driks med hele 23 %! Det er så enkelt som: Overrask kunden ved å gi mer enn forventet, gjør det personlig og med glimt i øyet!

(Forskningskilde: Boken Influence av Dr. Cialdini) Salgstinget anbefaler kortfilmen basert på denne boken: Six universal Principles of Persuasion: https://youtu.be/cFdCzN7RYbw

4 – De setter en høy standard for seg selv

En superselger stiller høye krav til seg selv om alltid å levere 110% på alle områder, selv om han/hun ikke får umiddelbart betaling for det. Superselgeren gir alt, uavhengig av om været er dårlig, bussen er forsinket, en kunde sier nei, kolleger syter eller hva det enn måtte være av hinder på vegen. En superselger vil ikke slå seg til ro med OK standard, men vil alltid strekke seg mot enestående standard, fordi han vet at den ekstra belønningen på lang sikt ligger i området mellom OK til enestående standard!

5 – De holder det de lover

En dyktig selger vet at tillit er nøkkelen til alt salg. De holder det de lover, eller sagt på en annen måte: Lover ikke mer enn de kan holde. Hvis kunden ikke stoler på selgeren, blir det fryktelig tungt å dra i land salget. Tillit skapes ved å vise gjennom handling et du er til å stole på. En selger som møter presis, holder seg til avtalen, gjør som han/hun sier og gir det lille ekstra, vil få tillit som fortjent. En superselger vet verdien av fornøyde kunder som kjøper igjen og igjen!

6 – De følger opp kundene tett gjennom hele salgsprosessen (før, underveis og etter)

Hvis en kunde sier at selgeren kan ringe på et senere tidspunkt, vil en superselger ta kunden på ordet. En dyktig selger ringer og følger opp kunden innen kort tid – og holde kunden varm inntil det er avklart om kunden vil kjøpe eller ikke. En superselger slipper ikke kunden selv om salget er gjennomført, men følger opp i ettertid for å sikre at kunden er fornøyd. Hvis kunden ikke er fornøyd vil en dyktig selger gjøre alt han/hun kan for å rette opp dette. Fornøyde kunder er nemlig suksessfaktor nummer én!

7 – De tar aktiv styring over eget humør

En superselger vet at det å være på topp mentalt er viktig for å prestere. For å klare dette er det mange forskjellige øvelser som kan gjøres som et fast morgenrituale, i forkant av viktige møter, før en telefonsamtale og liknende. Salg er toppidrett og toppformen kommer ikke av seg selv. Eksempel på gode forberedelser er: Positiv selvsnakk, pusteøvelser, fokus på kroppsspråk, fysisk bevegelse, lytte til go’låta for å nevne noe.

8 – Setter seg klare og tydelige salgsmål

En dyktig selger setter seg tydelige mål og legger en plan for hvordan målet skal nås. Målet brytes ned til hva som må gjøres dag for dag og time for time, for å sikre god fremdrift.

9 – De Jobber effektivt

Superselgeren har gode systemer og rutiner som gjør at han/hun klarer å holde styr på alle ballene som henger i lufta til enhver tid, i tillegg til å jobbe effektivt med høy intensitet og målrettet fokus gjennom dagen. Ved å benytte tekniske hjelpemidler, i stedet for å stole på egen hukommelse, blir ingenting «glemt».

10 – De utvikler seg selv kontinuerlig

En superselger vil aldri hvile på laurbærene og vet at den dagen han/hun føler seg «ferdig utlært» er selgeren ikke utlært, men ferdig. Det å titulere seg som selger krever ingen formell utdannelse, men det er ikke dermed sagt at det ikke krever mye trening for å bli skikkelig god. De beste selgerne har ofte en mentor som hjelper dem å holde fokus på målet.

Det finnes mange ulike former for salg med ulike krav til kompetanse og personlighet. Hvilken selgertype er du? Er du en jeger, gartner, reparatør eller ordremottaker? Ta selgertesten.

Foto: Shutterstock

[Reklame]

Gratis nettkurs: 5 viktige steg for å bli en superselger! MELD DEG PÅ! 

I dette gratiskurset ønsker jeg å inspirere deg til å hente ut superselgeren i deg. Det er helt gratis og uforpliktende å delta. Tips en venn som du tenker kan ha glede av dette kurset og ta kurset «sammen» fra hvert deres sted.

gratis nettkurs i profesjonelt salg

MELD DEG PÅ!