Når du får et prosjekt på pulten har du helt sikkert en intensjon om å sette i gang så snart som mulig, men noe stopper deg. Dagene går og plutselig er tidsfristen faretruende nær, men fortsatt tar du deg selv i å utsette enda litt til … Helt til du faktisk er så presset på tid at alt annet må vike! Høres det kjent ut? Dette scenario er noe veldig mange kan nikke gjenkjennende til – i større eller mindre grad.

Alle utsetter kjedelige eller vanskelig oppgaver fra tid til annen, men når vanen med å utsette blir kronisk, kan det gå på helsa løs. Prokrastinering kan sabotere kvalitetstid med familien/kjæresten/venner, ødelegge økonomien eller hindre deg karrieremessig. Dette er vel gode nok grunner for å få en slutt på utsettertrangen en gang for alle!

Hvorfor utsetter vi?

Det kan være forskjellige grunner til at vi utsetter ting, og vi ønsker å trekke fram noen av de vanligste årsakene.

Prosjektet/oppgaven er for vanskelig.

Du utsetter fordi du føler deg overveldet. Oppgavene virker vanskelig eller uoverkommelig store. Du vet ikke i hvilken ende du skal starte.

Prosjektet/oppgaven er direkte uinteressant.

Det er langt utenfor ditt interessefelt og du klarer heller ikke se at dette kan lede til et interessant eller nyttig resultat. Du mister lett fokus og tar deg i å gjøre helt andre ting som du synes er langt morsommere.

Du sliter med å prioritere.

Du synes det er vanskelig å skille på hva som er viktig og hva som haster. Feil prioritering kan føre til at prosjektet stopper opp, eller at du må starte forfra igjen.

Du tror du har for lite tid.

Du ser ikke poenget med å starte på en oppgave fordi du har for lite tid til rådighet resten av dagen. I stedet for å jobbe effektivt den lille tiden som er igjen av dagen, er det lett å gå i fella å tenke «jeg starter i morgen».

Hvis du klarer å finne ut hvorfor du pleier å utsette ting, blir det lettere å gjøre noe med det.

5 enkle tips som kan få slutt på prokrastineringen:

1 – Bryt prosjektet ned i mindre biter

Når du får tildelt et omfattende prosjekt eller et stort budsjett, er det viktig å dele det inn i små overkommelige porsjoner. Når du har delt opp prosjektet kan du sette mange små tidsfrister for når hver enkelt del skal være gjort. Er det et budsjett du skal dra i land, er det viktig å dele det inn i hva du må selge hver dag, og hvor mange kunder du må være i kontakt med hver dag for å nå målet.

2 – Skriv liste

Skriv ned alle oppgaver du vet du må gjøre (både små og store), deretter setter du på en tidsfrist (selv om oppgaven egentlig ikke har tidsfrist). I tillegg kan det være smart å lage et estimat på hvor lang tid du vil bruke pr oppgave. Oppgaver som tar lang tid å utføre kan du dele opp i arbeidsøkter. For eksempel kan du jobbe med en spesiell oppgave én time hver dag. Oppgave-funksjonen i Outlook er et glimrende verktøy for å holde styr på to-do-lista. Der kan du også legge inn påminnelser som popper opp på skjermen, hvis du skal gjøre noe til et bestemt klokkeslett.

3 – Gi deg selv belønning

Når du klarer dagsmålet, ukesmålet eller månedens mål kan du med fordel gi deg selv en klapp på skulderen og en belønning. Legg opp små belønningssystemer for deg selv gjennom dagen, slik at du holder motivasjonen oppe. For eksempel kan du bestemme deg for at du tar en kaffepause eller en smoothie og litt frisk luft, når du har fullført den eller den oppgaven. For større milepæler kan du legge inn større premier, som for eksempel en helgetur, et restaurantbesøk, nye klær eller hva som måtte stå på ønskelista.

4 – Alliér deg med en «utsetter-venn»

Mange ganger er det lettere å få ting gjort hvis en forplikter seg overfor en venn. Hvis du har en kollega på jobben som også stadig utsetter oppgaver, kan dere kanskje blir enige om å oppmuntre hverandre til å jobbe mer effektivt og ta en oppsummering på slutten av dagen. Har dere fått gjort alt dere planla? Det er lettere å innrømme overfor en kollega at du ikke har fått gjort det du skulle, enn hva det er å fortelle det til sjefen. Samtidig vil en form for allianse med en kollega kunne gi deg det dyttet du trenger.

5 – Skaff deg en mentor

For å bryte med gamle handlingsmønster kan det være stor hjelp for mange å ha en personlig Coach. En Coach er en nøytral person som utfordrer og støtter deg i å nå målene dine. En som hjelper deg å bryte ut av negative mønster for å kunne bli en bedre utgave av deg selv. En mentor vil kun ha ett mål i samtaler med deg, og det er at du skal nå dine mål!

Var dette nyttig? Håper du får en effektiv utretter-dag!:-)

 

Foto: Shutterstock.com


[Reklame] Salgstinget skreddersyr mentorprogram for selgere, ledere, bedriftseiere og andre som ønsker å hente ut mer av sitt potensiale. En mentor vil følge deg i tykt og tynt og fungere som en sparringspartner når du står overfor vanskelige valg eller utfordrende oppgaver. En mentor fra Salgstinget vil støtte og utfordre deg, slik at du når dine mål. Prøv første time gratis. Les mer.