Hvordan få en ekstra time i døgnet – ved å luke bort dine verste tidstyver!

De fleste av oss har en eller annen gang ønsket at døgnet har flere timer. Det er så mye vi skulle ha gjort, men rekker det ikke! Hvordan kan det ha seg at vi har så liten tid, til tross for at vi har flere tidsbesparende hjelpemidler enn noen gang i historien? Hvorfor er det sånn at noen tilsynelatende får tid til alt, mens andre utretter lite?

En ting er sikkert, og det er at døgnet har 24 timer. Det er likt for alle. Forskjellen ligger i hvordan vi velger å disponere tiden vår. Egentlig har de fleste mer enn nok tid, men spørsmålet er nok heller om vi har ork eller motivasjon til å utnytte den?

Når det gjelder tidstyver kan det nevnes i fleng. Det finnes utallige ting vi kaster bort tiden på, så det å spare inn én time i døgnet er for de fleste ganske enkelt. Vi vil trekke fram seks av de vanligste og største tidstyvene vi erfarer at folk sliter med:

1 – SOMMEL

Utsettelse er kanskje den verste tidstyven av dem alle. Du bruker mer energi på å finne unnskyldninger til å slippe, enn faktisk bare å gjøre det. En ugjort oppgave stjeler energi og fokus, mens det å få ting unna ofte gir mer energi. For å bli motivert til å utrette, hjelper det å ha målet/resultatet i fokus, fremfor å stirre ned i oppgavene uten å løfte blikket. Det kan lønne seg å visualisere den gode følelsen når målet er nådd.

2 – TV, INTERNETT, SOSIALE MEDIER

Fiende nummer to er all den tid vi bruker på å bli underholdt i en eller annen form. I snitt bruker folk timevis i døgnet på uproduktive aktiviteter. Det verste er, at svært få opplever at de blir særlig lykkelig av å se på TV eller surfe på nettet. Snarere tvert imot. Visste du at ved å bruke 2 timer om dagen på disse aktiviteten «kaster du bort» en hel måned av livet ditt, i løpet av ett år!

3 – INEFFEKTIVE ARBEIDSMETODER

Det er utrolig mye tid å sløse bort hvis du skal «finne opp hjulet» på nytt hver gang du skal utføre en oppgave. Lag rutiner, maler og manualer. Utarbeide arbeidsplan og hold deg til planen. Ved hjelp av planer og strategier kan du være mer sikker på at du holder deg på rett spor og ikke forviller deg i oppgaver som har lite eller ingenting med målet å gjøre.

4 – DU SIER JA TIL ALT

Det er lett å sløse mye med tiden hvis du tar på deg oppgaver langt utover ditt ansvarsområdet eller kompetanseområde. Har du veldig lite energi eller motivasjon for en oppgave kan det være mer lønnsomt å si nei, både for deg selv og bedriften. Nettopp fordi du kanskje ikke kommer til å gjøre en god jobb, og i verste fall ikke holde det du lover. Skal man utnytte tiden bedre, må en lære seg å prioritere – og det innebærer blant annet å si nei til deg selv og andre i blant.

5 – PERFEKSJONISME (DU BLIR ALDRI KLAR)

Du er så nøye at det rett og slett går på bekostning av gjennomføringsevne. Du blir aldri fornøyd, derfor blir du aldri ferdig, hvis du i det hele tatt kommer i gang. Perfeksjonisten kan også bruke unødvendig tid på ulike oppgaver. Hvis sjefen ber om et raskt overslag, så er det ikke meningen at du skal sitte hele natten og utarbeide grundig analyser. Spør heller en ekstra gang hva som forventes av deg. Du må være bevisst og skille hvilke situasjoner som krever grundighet og når oppgaven kan utføres med harelabb.

6 – SLURV (DU MÅ GJØRE TING OM IGJEN)

Hvis du ikke har tid til å gjøre jobben skikkelig nå, når skal du da få tid til å gjøre alt om igjen? Hastverk er lastverk! Gjør ting riktig med en gang, ved å bruke litt ekstra tid på analyse og planlegging. Ved å gjøre et grundig forarbeid kan du spare deg selv for mye ekstra jobbing og kostnader i ettertid.


[Reklame]

Salgstinget anbefaler boken: Hvordan spare én time om dagen av Michael Heppell. I boken finner du mange enkle tips til hvordan du kan bli mer effektiv på jobben og privat. Kr 199,- fritt levert.

 

Foto: Shutterstock

Av | 2019-11-01T17:42:20+00:00 03, 08, 2017|Foredrag, Selvledelse, Selvutvikling|0 Kommentarer

Legg igjen en kommentar