Du har sikkert hørt det før, eller sagt det selv mange ganger – JEG SKAL BARE… Jeg skal bare ta meg en kaffe først, så er jeg klar. Jeg skal bare ta meg en røyk. Jeg skal bare lese avisa. Jeg skal bare svare på noen mail. Jeg skal bare sjekke facebook, Instagram og Twitter. Skal bare, skal bare…
Hver dag velger vi i større eller mindre grad, å utsette små eller store gjøremål. Hvis du virkelig kjenner etter så er det ikke sikkert du egentlig har så lyst på den femte kaffekoppen. Sannheten er kanskje at du gruer deg til å ta fatt på en oppgave og ser ditt snitt i å utsette det i noen minutter til…
Konsekvensen av disse små utsettelsene i hverdagen kan bli ganske mye etter hvert, for ikke å snakke om de tingene vi utsetter i dager, uker, måneder og år! Husk at tiden er din mest verdifulle ressurs – bruk den klokt.
I følge hedonismen er mennesker skapt slik at de instinktivt velger handlinger som skaper umiddelbart velbehag, framfor å gjøre noe i dag som vil gi en belønning lenger fram i tid. Dessverre er det ofte slik at det som skaper umiddelbart velbehag sjelden er det som skaper størst tilfredshet over tid. Skal vi nå et mål, må vi ta mer bevisste valg og unngå i større grad å bli styrt av impulser. Når vi velger å utsette oppgaver er det først og fremst impulsene som styrer. Kroppen og hjernen forteller deg at akkurat nå er det mer behagelig å slappe av litt framfor å begynne på den tunge oppgaven. Klarer du imidlertid å se forbi selve gjøremålet/ubehaget og fokusere på gevinsten ved å få ting gjort, vil du kunne overstyre impulshandlingene dine.
Prokrastinering (kronisk utsetteradferd) kan føre med seg mange negative konsekvenser. Hvis du har for vane å utsette det meste til du har dårlig tid, vil du ofte bli utsatt for mer stress enn du har godt av. Konsekvensene av det å utsette kan være dårlig helse, strammere økonomi, ødelagte relasjoner, begrense din karriere for å nevne noe.
5 ENKLE KNEP FOR Å FÅ MER GJORT
1 – Planlegg dagen og følg planen
Sett av 15 minutter hver ettermiddag til å planlegge neste dag og sett opp oppgavene i prioritert rekkefølge med et estimat på hvor mye tid du må beregne pr oppgave. For å komme godt i gang med dagen, kan det være lurt å få unna noen lette oppgaver som kun tar noen minutter å utføre for å kjenne på mestring og den gode følelsen av å stryke punkter på lista. Deretter bør du umiddelbart starte med den viktigste oppgaven mens du fortsatt er opplagt og tenker klart. Er det store tunge prosjekter du skal jobbe med må du bestemme deg på forhånd hvor mange timer du skal jobbe med prosjektet pr. gang. Vær realistisk i forhold til hvor mye du rekker på en dag. Har du for mange punkter på lista er det lett å bli handlingslammet – og da virke lista mot sin hensikt:-)
2 – Hold deg til faste pauser
Bestemt deg for når og hvor lange pauser du skal ha og sett eventuelt på en alarm for å minne deg selv på dette. Ta en fem-minutter for å strekker ut og rister løs eller gå en tur ute i frisk luft. Effektiviteten daler betydelig i løpet av dagen hvis vi ikke passer på å ta noen avbrekk, derfor er det ikke smart å droppe pausene selv om man har mye å gjøre.
3 – Sett deg langsiktige mål og hold fokus på målet
Hvis du har et klart og tydelig mål er det mye lettere å ta de rette valgene dag for dag. Uten et tydelig langsiktig mål er det fort gjort å drifte rundt på lykke og fromme eller bare gå i ring. For å minne seg selv på hva du ønsker deg aller mest er det viktig å skrive det ned og regelmessig visualisere drømmen. Husk at hver gang du utsetter noe, så tar det lenger tid før du når målet.
4 – Kartlegg dine tidstyver
Hvis du summerer alle timene dine tidstyver koster deg vil du sannsynligvis bli sjokkert. Det fleste av oss lar oss avlede veldig lett og vi sløser mye med vår mest verdifulle ressurs – tiden. Husk at tiden som går får du aldri tilbake. Du kan ikke gi den til noen eller kjøpe ekstra tid. Tiden må brukes av deg personlig fortløpende, hvis ikke er den borte for alltid. Finn ut hva du kaster bort mest tid på, slik at du blir mer bevisst neste gang du blir fristet til å flykte unna oppgavene.
5 – Motiver deg selv
Når du gruer deg til en oppgave, så visualiser det ferdig resultatet. Ha fokus på gevinsten i det fjerne og tenk på godfølelsen etter at du har gjennomført noe du har gruet deg til. Husk å gi deg selv belønning for små og store seire underveis.
Motivasjonforedraget «Fra utsetter til utretter» handler om tidsstyring, selvdisiplin og struktur formidlet med en humoristisk tvist! Foredraget er både praktisk, underholdende og tankevekkende på samme tid. Les mer.
Foto: Shutterstock
Legg igjen en kommentar