Slik reduserer du stress med 6 enkle metoder

Stress er noe som berører oss alle fra tid til annen, og det er ikke til å unngå. Noen former for stress kan være positive, mens negativt stress kan ta knekken på oss hvis vi ikke gjør noe med det.

Vi kan ikke kontrollere hva som skjer rundt oss, men vi kan kontrollere hvordan vi reagerer på omgivelsene. Det finnes en rekke metoder for å håndtere stress, sånn at stresset ikke forårsaker mer ubehag enn nødvendig. Vi gir deg seks enkle metoder som kan motvirke stress:

1 – Finn ut hvorfor du er stressa

Når stresset innhenter oss kan det føles som om vi blir angrepet fra alle kanter, men er det egentlig sånn? Kanskje er det én enkelt ting du er stresset for, som for eksempel deadline til et viktig prosjekt, en eksamen, en krangel, salg som flopper eller regninger som hoper seg opp. Ved å identifisere stresset er man faktisk ett skritt nærmere til å redusere det.

 2 – Fokuser på det du kan gjøre noe med

Vi kan ikke endre andres personlighet eller måte å være på, men vi kan endre måten vi reagerer på og forholder oss til omgivelsene. Det å forsøke å kontrollere noe vi ikke kan gjøre noe med, vil bare øke stressnivået. En måte å redusere stress er å holde fokus på det vi kan gjøre noe med og finne ut beste måte å håndtere utfordringen på, og deretter sette i gang med tiltak.

3 – Gjør det du elsker

Det er mye lettere å håndtere stress hvis vi fyller livet med aktiviteter vi elsker. Hvis en mistrives i jobben, så bør en fylle fritiden med positive ting, mens man ser deg om etter en ny jobb. Det å gjøre noe som føles meningsfullt, som en elsker å drive med vil redusere negativt stress betydelig.

4 – Ta styring over tiden din

En av de største stressutløserne for mange er mangel på tid. Vi blir styrt av gjøremålslister som vokser seg stadig større, tidsfristene står i kø og panikkfølelsen brer seg. De fleste har mer enn en gang ønsket at døgnet hadde flere timer. Problemet er egentlig ikke mangle på tid, men snarer mangel på god tidsstyring. Alt for ofte lar vi oss avlede av ytre forstyrrelser og ender opp med å reagere på andres krav, framfor aktivt å ta styringen over vår egen tid. Egentlig har vi et hav av tid, hvis vi bruker tiden riktig.

5 – Si nei litt oftere

Vi må ikke si ja til alt, selv om det virker gøy. Hvis vi sier ja til alt, er det en stor fare for at vi mister fokus på de viktige tingene, og vi ender opp med å gjør ting halvveis. En god metode for å bli bedre til å si nei, er å finne sine tre viktigste fokusområder. Hver gang det ramler inn forespørsler bør de sjekkes mot fokusområdene. Vil denne aktiviteten bidra til måloppnåelse i henhold til planen? Hvis svaret er nei, så vet du hva du har å gjøre. Produktive og tilfredse mennesker er ofte veldig selektive med hva de bruker tiden på, de setter grenser for seg selv og andre.

6 – Våg å feile

Perfeksjonisme er en sikker kilde til stress. Det å hele tiden prøve å være feilfri er som å gå rundt på glasskår – utmattende og angstfremkallende. Det at alt skal være perfekt er et enormt press å legge på seg selv, som i tillegg er umulig å leve opp til. Perfeksjonisme kan føre til mer fiasko enn suksess, nettopp fordi en aldri får satt ting ut i livet fordi det aldri blir «bra nok». Perfeksjonisten ender i stedet opp utmattet uten egentlig å ha utrettet noe særlig. Det å feile er faktisk den beste måten å utvikle seg og lære noe nytt. Hiv deg utpå selv om du ikke er helt klar!

Foto: Shutterstock

Av | 2018-03-08T12:42:13+00:00 19, 10, 2016|Selvutvikling, Tidsstyring|0 Kommentarer

Legg igjen en kommentar