Det finnes mange variasjoner av selgertrening ut ifra type salg, bransje og så videre, så fremgangsmåten kan variere. Hovedmålet med selgertrening er imidlertid alltid det samme. Målet er økt kvalitet på kundeservice, økt salg og ikke minst økt mestringsfølelse og trivsel hos selgerne. I forbindelse med selgertrening jobber vi alltid med reelle kunder på den aktuelle arbeidsplassen. Teori og praksis foregår parallelt og vi følger opp selgerne på konkrete mål. I motsetning til et teoretisk kurs blir resultatene av selgertrening direkte målbare.

«Bli med» meg en dag på jobb og få et innblikk i hvordan selgertrening i forbindelse med messesalg kan fungere i praksis.

Torsdag, forrige uke var jeg med selgerne til Lady Persienneindustri på deres stand på «Bygg reis deg»-messe i Lillestrøm. Dagen med selgertrening på messe er en del av et mer omfattende selgertreningsprogram selgerne gjennomfører. Selgerne har på dette tidspunkt vært i gjennom flere sekvenser med Salgstinget, så vi er blitt kjent med hverandre i forkant.

Messesalg er noe av det morsomste jeg vet. Da får man mulighet til å treffe mange kunder ansikt til ansikt i løpet av kort tid. Det er en fin anledning til å knytte kontakt med nye kunder og mulige samarbeidspartnere. Målet til Lady i forbindelse med messa, var å skaffe mest mulig kvalifiserte leads, booke møter/befaringer, samt close flest mulig salg. Min oppgave i denne sammenheng var å coache selgerne til å være proaktive og benytte alle muligheter i sin reelle arbeidssituasjon. Messelivet er hardt, men kan være noen svært fruktbare dager om man gir gass. I tillegg til å avlaste når selgerne var opptatt, ved å holde kunden «varm» til noen med produktkompetanse ble ledig, observerte jeg, ga tilbakemelding, motiverte og pushet selgerne på proaktivitet og effektivitet.

Gutta gjorde en kjempeinnsats og messedagen har generert mange bookede møter, salg og potensielle fremtidig oppdrag. Neste store oppgave for selgerne blir selvsagt å følge opp alle leads, noen som er svært viktig å gjøre raskt etter messen.

 OBSERVASJON

Jeg observerer før jeg gir feedback. På messer skal enhver kunde som besøker standen raskt bli møtt med et smil og et vennlig blikk. Alle kunder skal få hjelp og god kundeservice uten å måtte vente. Med til tider stort kundetilsig er alle selgerne opptatt og da er det smart å ha ekstrahjelp som kan ta første kontakt med kundene, kvalifisere dem og sørge for at de får hjelp så snart selgerne er ledig.

GOD KUNDESERVICE

Det er en fryd å se god kundeservice på nært hold. Glenn H er en karismatisk energibunt man blir i godt humør av. Med hans smittende humør, proaktivitet på messen og gode produktkunnskaper får han mange pene leads på messedager.

PRESTASJONSCOACHING


I salg blir man aldri utlært. Jeg lærer mye av mine kunder og de jeg coacher. Å gi tilbakemelding på det som gjøres bra gir selgeren økt bevissthet og det blir enklere å innarbeide gode lønnsomme vaner.

HA DET GØY PÅ JOBB!

Smil, moro, latter og positivitet. Salg er GØY og skal være GØY. Her er jeg i samtale med Jostein, en herlig fyr det er lett å bli glad i. Hans måte å få raskt kontakt og tillitt fra kundene er rett og slett imponerende.

CLOSING AV SALGET

Den deilige signaturen! Rett kvalifisering av kundene, avklare behov/ønsker, legge frem riktig løsning for kunden…og selvsagt hjelpe kunden med beslutning = SALG. Her ser vi Glenn M som ikke hadde vært lenge på stand før han hadde closet første kunden. Nydelig jobbet. 2 vinnere her! (som det alltid skal være i salg) selgeren og kunden.

GODE PRESTASJONER MÅ FEIRES!

Det er alltid viktig å gi seg selv og kolleger en klapp på skulderen for gode prestasjoner. Noen av Arnts mange gode egenskaper er hans nøyaktighet og evne til å ta seg tid med kunden (enten det er detaljer eller ønske om å få innspill på løsninger).


Lurer du på noe rundt selgertrening (eller andre tjenester Salgstinget leverer) så er jeg bare en telefon eller mail unna.

Tlf: +47 90073900 | Mail: jens@salgstinget.no

Lurer du imidlertid på noe rundt solskjerming anbefaler jeg deg å ta kontakt med Lady Persienneindustri på www.lady.no

Hilsen Jens-Hartvik