DERFOR er POSITIV selvsnakk så AVGJØRENDE

Hvordan vi styrer tankene våre i positiv eller negativ retning har enormt mye å si for måloppnåelse. I stedet for å fokusere på hva som kan gå galt er det viktig å fokusere på hva som kan gå bra.

La meg fortelle deg historien om Gunnar. Hans erfaring vil trolig mange kjenne seg igjen i. Gunnar var salgssjef i et stort selskap og han vært svært nervøs i forkant av en presentasjon han skulle ha for en stor kunde samme dag. Ved lunsjtider kom daglig leder bort til Gunnar og sa:

 «Er du godt nok forberedt til møtet klokken tre? Det er viktig at du ikke spolerer denne kontrakten. Vi trenger virkelig denne kunden!»

Dette utsagnet førte til at Gunnar ikke ble mindre nervøs. Ha begynte å tvile på seg selv og gikk over presentasjonen gjentatte ganger samtidig som han lette etter feil. Han begynte å tenkte på alt som kunne gå galt. Han begynte å visualisere seg selv gjøre en skikkelig dårlig figur på dette møtet. Svetteringene ble mer og mer tydelig under armhulene og halsen føltes tørr. Han kastet bort hele ettermiddagen på bekymringer og tråkket seg selv stadig lenger ned. Og møtet, det gikk som Gunnar hadde forutsett – skikkelig dårlig.

Hva skjedde egentlig her? Gunnars negative tanker om seg selv, presentasjonen og hans nervøsitet som eskalerte utover dagen førte til at han utstrålte en usikkerhet som fikk kunden til å tvile.

Hva kunne vært gjort annerledes? For det første burde lederen ha gitt Gunnar noen oppmuntrende og positive ord sammen med en klapp på skulderen, som for eksempel:

«Du er en av våre beste menn og dette fikser du lett Gunnar!» eller «Lykke til på møtet Gunnar, ingen kan gjøre dette bedre enn deg!».

I tillegg burde Gunnar gjort noen enkle positive øvelser for seg selv. I stedet for å snakke seg selv ned, burde han ha visualisert at møtet gikk strålende, at kontrakten gikk i boks, at han var kongen på haugen! På denne måten ville han bygd opp selvtilliten og hans framtoning ville vært positiv, selvsikker og mye mer effektfull i møte med kunden.

Vi kan ikke styre andres handlinger eller hva andre sier. Det er dessverre sånn at dårlig humør og negativitet kan smitte en hel gruppe mennesker i løpet av veldig kort tid. Hvis en person føler seg nervøs og inntar en negativ holdning, vil disse følelsen og tankene gjennomsyre et hvert samspill vedkommende har med andre, enten du liker det eller ei.

Hvis du havner i samme situasjon som Gunnar gjorde, bør du ikke henge deg på den negative tankegangen. Det er da svært viktig å ta et bevisst valg i forhold til din egen respons til ytre omgivelser. Du velger selv hvordan du skal reagere, men det krever at du er bevisst og det krever mye øvelse. Husk at ingen kan få deg til å føle deg mindreverdig uten din tillatelse.

Her er 8 tips til noen enkle øvelse du kan gjøre

  1. Fortell høyt til deg selv hvilke positive egenskaper du har.
  2. Visualiser at du drar avtalen i havn, eller at du når målet du har satt.
  3. Se for deg at du overrasker alle inkludert deg selv, med dine svært gode prestasjoner.
  4. Se for deg de måpende ansiktene til de som undervurderte deg.
  5. Si til deg selv at du er en vinner. Vis at du kan.
  6. Gå igjennom flere av dine mest vellykkede møter og ros deg selv for disse.
  7. Gjør det du kan for å ha en god følelse før møtet. Sett på «golåta», ring noen som du vet roer deg ned, tenk på noe du gleder deg til som du skal gjøre i nær fremtid.
  8. Gå som om du allerede har den gode følelsen mens du sier til deg selv «Du er RÅ Gunnar! For et møte du hadde der!»

 

 Fotokreditt: Shutterstock.com

Av | 2018-04-17T12:14:35+00:00 04, 03, 2015|Coaching, Ledertrening og lederkurs, Mentorprogram|0 Kommentarer

Legg igjen en kommentar