Bevisstgjøring er en viktig prosess i selgerutvikling. For å kunne bli en bedre selger, må vi også bli bevisst og erkjenne våre uvaner. Når vi blir bevisst våre negative handlingsmønstre er det lettere å gjøre endring og holde fokus på målet og de positive handlingene som føres oss dit vi virkelig ønsker.
Hver gang vi er i ferd med å gå i uønsket mønster gjelder det å sette på pauseknappen – stopp – tenk – vil dette føre deg til målet? Vil denne handlingen føre til bedre resultat og gi godfølelsen på slutten av dagen?
Vi har oppsummert 10 dårlige uvaner som i praksis er en sikker måte å mislykkes i salg. Ønsker du å lykkes som selger? Ikke følg disse rådene…
1. Negativ innstilling
bestem deg i det du står opp om morgenen at dette blir en dårlig salgsdag. Fortell deg selv at dagen i dag blir totalt katastrofe og at alle kunder kommer til å være vanskelig, grinete og avvise deg blankt. Hold fokus på alle negative hendelser i løpet av hele arbeidsdagen og ha friskt i minne alle nedturene du har hatt som selger.
2. Lav effektivitet
Glemt alt du har lært om høy frekvens. Bli venn med alle tidstyver og forsterk disse. Vær en god tidstyv selv, og bruk tiden din på å fortelle kollegene dine hvor vanskelig alt er. Ta hyppig kaffepauser hvor du sørger for å få ut enda mer gørr. Kanseller alle kundeavtalene du har og unngå å booke nye. Du kommer jo ikke til å selge noe uansett.
3. Skap et dårlig førsteinntrykk
Om du er så uheldig at du må gå i et kundemøte, sørg for å komme for sent og møt for all del uforberedt. Gi et slapt håndtrykk. Bruk kundens fornavn som om han var en god gammel bekjent. Hygiene og bekledning bør være på et lavt nivå. Glem nystrøket skjorte eller bluse og ta heller på deg en utslitt joggedress med tilhørende slapp kroppsholdning. Sist, men ikke minst utsett frisørtimen noen måneder til.
4. Enveis kommunikasjon
Snakk mye om deg selv og dine utfordringer i jobben. I den grad du snakker om noe annet bør det være nedsettende ting om konkurrentene eller din egen arbeidsplass. Du må få kunden til å forstå at du er den viktigste personen i rommet. Hvis kunden forsøker å prate, så avbryt ustanselig sånn at dere ikke sporer av i samtalen – som tross alt bør handle om deg og ditt.
5. Livløs presentasjon
Om du er tvunget til å presentere produktet/tjenesten du selger så hold en monoton monolog og unngå enhver form for entusiasme. Vis tydelig overfor kunden hvor lite du brenner for produktet/tjenesten og la det skinne igjennom at du har liten tro på det du selger. Egentlig bør du likeså godt først som sist fraråde kunden fra å kjøpe noe som helst.
6. Angrep er beste forsvar
Hvis kunden kommer med innvendinger eller stiller spørsmål så er det selvsagt en personlig fornærmelse. Overkjør kunden med aggressiv motargumentasjon. Empati er oppskrytt! Kundens ytringer/bekymringer er ikke ditt problem. Få kunden til å forstå at hans spørsmål er totalt irrelevante og at kunden umulig kan ha fått med seg dine viktige poenger.
7. Ikke følg opp kunden
Etter at du har hatt møtet med kunden, må du innta rollen som den mystiske og uoppnåelige. Det er kunden som nå skal kontakte deg. Du har tross alt brukt din dyrbare tid på å møte kunden. Nå skal kunden komme krypende til deg og trygle om å få kjøpe. Hvis ikke kunden ønsker å kjøpe av nettopp deg, er det kundens tap.
8. Bryt avtaler
Du skal ikke både love og holde. Anti-salg handler om alt annet enn tillitt. Har du lovet kunden å sende et tilbud, så la kunden purre deg opp så mange ganger at vedkommende går lei, sånn at det blir slutt på maset. Du må ikke la kunden føle seg viktig. Det blir bare mer arbeid på deg.
9. Det skal kun være én vinner
Trenger jeg å si det? Den vinneren skal være deg! Det er deg, din lønn, din provisjon som er av betydning. La dette skinne igjennom i møte med kunden. Del gjerne med kunden den salgskonkurransen du skal vinne, bonusen og budsjettet du skal nå for å kunne reise til Karibien.
10. Anti closing
Hold deg til prat og styr unna kjøpsutløsende spørsmål, det kan jo tross alt føre til en avgjørelse som mest sannsynlig blir nei uansett.
Legg igjen en kommentar