Salgstinget var på messe i helgen, og gjorde noen interessante observasjoner.

I lokalene var det mange messestands med fine produkter utstilt, og tilhørende flotte plakater og brosjyrer. Det var en opplevelse i seg selv å gå rundt og titte på alle produktene. I tillegg var det en fryd for øyet å se noen av de gjennomført lekre utstillingene. Det er alltid spennende å hente inspirasjon fra nyheter og trender innen varer og tjenester. Mange går rundt og koser seg med reklamedrops og kaffe, men hvorfor kjøper de ikke? De som oppsøker en messe er i utgangspunktet i handlemodus og pengene sitter løst, men valgene kan være mange og overveldende…

Hva skal til for at en nølende kunde klarer å ta valget – å faktisk kjøpe noe?

Svaret erDyktige selgere!

Vi ble imidlertid litt overrasket i løpet av messebesøket, da vi observerte at enkelte ansatte på messestands manglet kunnskap om produktene og de virket i tillegg relativt usikre i sin rolle som selgere. Messesalg krever god produktkunnskap, og at man er mer pågående enn ellers – og det er ikke alltid det faller seg naturlig for den mer introverte butikk- eller kontoransatte.

Sørg for at messe-investeringen gir best mulig avkastning

Når bedrifter investerer så mye i en rålekker og kostbar stand, hvorfor sørger de ikke for å gi de ansatte nødvendig opplæring i produkter og salgsteknikker for å få full uttelling for sine investeringer? Det koster så lite ekstra!

På en messe skal du kjempe mot mange konkurrenter, men samtidig så kryr det av potensielle kunder, og da gjelder det å lære seg hva som skal til for at kunden velger akkurat deg. Man kan ikke være passiv mottager i en situasjon som dette. En må kaste ut snøre med agn på! En må ta tak i de potensielle kundene, stille de rette spørsmålene for å avdekke behov og kvalifisere kunden, samt hjelpe dem til å ta valg! Det valget kan være et salg der og da eller en avtalt oppfølging i ettertid.

En av nøklene til suksess er å trene de ansatte!

Vi i Salgstinget mener at nøkkelen til suksess ligger i å trene de ansatte, like mye som å ha de rette varene og tjenestene. Dessuten er det mye mer moro å stå på messe når en selger!

Ønsker dere å øke omsetningen og gjøre messeoppholdet til en flott opplevelse for både kunder og ansatte? Tren de ansatte i salg og kundeservice! 

 

Illustrasjonsfoto: Shutterstock.com