«Hver gang du avslår én av dine potensielle kunder, betyr det at du avslår 250 potensielle kunder i tillegg» ~ Joe Girard
Hvis de fleste mennesker i snitt treffer 250 personer jevnlig gjennom livet, hva med dem som treffer mange flere enn dette i løpet av en uke som en naturlig del av jobben? Har du råd til at en enkelt person forlater lokalet ditt, bitter og misfornøyd etter å ha møtt deg? Har du råd til å gamble med bare én av disse personene?
Én uheldig episode kan gi dominoeffekt
Når du avslår én, bare én, med sinne eller uhøflige oppførsel, risikerer du faktisk å få et dårlig rykte blant minst 250 personer. Personer med penger i lommeboka, som kanskje til og med i utgangspunktet ønsker å gi noen av dem til deg!
Joe Girard, snakker om loven om de 250 i sin bok «Hvordan selge hva som helst, til hvem som helst» basert på hans erfaringer som verdens beste selger på 70-tallet. I moderne tid har nok hver enkelt person langt mer innflytelse enn tidligere, gjennom bruken av sosiale medier. Det er ikke uvanlig å ha 4-500 personer i nettverket sitt på sosiale medier, og mange har flere tusen. Ønsker du å øke salget, må du behandle alle du møter med respekt. En hver person du møter er en potensiell kunde, og der igjen denne personens nettverk…
Mist én dag – men ikke 250
Joe skriver også i boken om viktigheten av å ta en «timeout» dersom du føler deg helt på bunn mentalt. Hvis du våkner en morgen og føler deg syk eller deprimert og du kjenner at det blir vanskelig å gjøre en god jobb, kan det i noen tilfeller være mer lønnsomt å bli hjemme. Han anbefaler ikke å la være å jobbe som en lønnsom strategi, men snakker om viktigheten av å ta en ekstra dag fri, en sjelden gang i blant, for å komme seg til hektene. På en skikkelig dårlig dag er nemlig sjansen for å gjøre større feil, eller at du glefse til en kunde langt større enn normalt. Det å gå på jobben en slik dag, kan koste deg 250 potensielle kunder.
Husk at alle handlinger og vaner kan gi store ringvirkninger.
Fotokreditt: Shutterstock.com
Kilde: Hvordan selge hva som helst til hvem som helst, Joe Girard
Legg igjen en kommentar